Czy pociąg ŁKA wygra z busami?

Czytaj dalej
Fot. Maciej Wiśniewski
Marcin Bereszczyński

Czy pociąg ŁKA wygra z busami?

Marcin Bereszczyński

CZT: Linia kolejowa Łódź Kaliska - Łowicz nie została dostosowana do potrzeb pasażerów. Aby linia lepiej prosperowała, trzeba znacznie zwiększyć liczbę kursów i skrócić czas przejazdu.

Centrum Zrównoważonego Transportu skrytykowało połączenia na linii kolejowej Łódź Kaliska - Łowicz. Linię przywrócono do ruchu trzy lata temu.

CZT zwraca uwagę na małą liczbę pasażerów. Obliczono, że jest ich 569 na dobę. W 2001 r. było ich 2,3 tys. na dobę. CZT dostrzega też niedopasowanie rozkładu do potrzeb podróżnych, małą liczbę kursów pociągów i kiepską lokalizację odjazdów pociągów z Kaliskiego. Tor, z którego odjeżdża pociąg, znajduje sie 500 metrów od budynku dworca i kilometr od przystanków tramwajowych. Raport krytykuje utworzenie przystanków na tej trasie, na których nikt nie wsiada ani nie wysiada. Nieczytelne rozkłady i nieaktualne schematy linii kolejowych to pestka, biorąc pod uwagę, że pociąg z Łodzi do Łowicza jedzie dłużej niż konkurencja drogowa.

- Z takim rozkładem i takimi prędkościami ŁKA nie wygra z mikrobusami dominującymi na tej trasie - skomentował Wojciech Makowski z Fundacji Normalne Miasto-Fenomen.

CZT proponuje skrócenie czasu przejazdu i zwiększenie połączeń do 18 w dni robocze i 10 w dni wolne od pracy. Obecnie kursuje 5,5 par połączeń w dni robocze. Czas przejazdu można skrócić, jeśli pociągi przestaną zatrzymywać się na każdej stacji.
- Nie komentujemy raportu ze względu na fakt, iż jego autor nie wskazuje źródła danych mówiących o liczbie pasażerów, na podstawie których formułuje uwagi dotyczące niskiej frekwencji. Połączenie Łódź - Łowicz funkcjonuje miesiąc i jest za wcześnie na wyciąganie ogólnych wniosków - mówi Marta Markowska, rzecznik ŁKA.

Raport sporządził Stanisław Biega, autor wielu analiz dotyczących transportu publicznego. Jest specjalistą w tworzeniu rozkładów jazdy. Przygotował je również dla Kolei Śląskich. Został odsunięty od pracy w tej spółce po tym, jak w grudniu 2012 r. doszło do paraliżu połączeń kolejowych przejętych przez KŚ.
Marcin Bereszczyński

Marcin Bereszczyński

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2025 Polska Press Sp. z o.o.

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z niniejszej strony internetowej, w tym ze znajdujących się na niej publikacji, przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody Polska Press Sp. z o.o. w Warszawie jest niedozwolone. Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są tutaj.