GITD ogłosił przetarg na nowe fotoradary. Część z nich ma stanąć w Łódzkiem. Gdzie?
Główny Inspektorat Transportu Drogowego ogłosił przetarg na zakup oraz instalację 26 nowych fotoradarów, które staną w najbardziej niebezpiecznych miejscach w kraju. Dwa z nich zostaną zlokalizowano w Łodzi.
Pracownicy GITD chcą, aby specjalistyczne urządzenia mierzące prędkość aut i robiące zdjęcia piratom drogowym, stanęły na skrzyżowaniu alei Włókniarzy z ul. Limanowskiego (droga krajowa nr 91) oraz w alei Jana Pawła Ii między ul. Pabianicką za zachodnią nitką ul. Obywatelskiej (DK nr 72).
W dokumentacji przetargowej wskazano także trzy rezerwowe lokalizacje w Łódzkiem: na ul. Piłsudskiego w Piotrkowie Trybunalskim (droga wojewódzka 473), w Białyninie pod Skierniewicami (DK nr 72) oraz Srocku pod Moszczenicą (DK nr 12).
To kolejny etap realizowanego obecnie projektu rozbudowy Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, zakładającego zakup 358 nowych urządzeń rejestrujących. 100 urządzeń pojawi się w nowych lokalizacjach, 11 zostanie zainstalowanych w nieoznakowanych samochodach Inspekcji, a 247 zastąpi dotychczas używane.
W ramach projektu zostanie zakupionych 358 nowych urządzeń rejestrujących, w tym 26 fotoradarów i 39 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości zainstalowanych w nowych lokalizacjach. Liczba skrzyżowań, które nadzoruje GITD, zwiększy się o 30, ponadto wideodetekcją objętych zostanie 5 przejazdów kolejowych.
Całkowity koszt realizacji projektu oszacowano na 162 mln zł, z których 137,7 mln zł pozyskano z funduszy unijnych.
Instalacje nowych fotoradarów rozpoczną się w ostatnim kwartale tego roku.
- Zostaną one zainstalowane w miejscach, w których dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń drogowych - informuje Wojciech Król z biura prasowego GITD w Warszawie. - W wytypowaniu lokalizacji przeznaczonych do objęcia nadzorem pomógł Instytut Transportu Samochodowego, który pracował w konsorcjum z firmą Heller Consult.
Na zlecenie CANARD wykonana została analiza stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, obejmująca wszystkie drogi publiczne w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem liczby osób rannych oraz zabitych. Instytut opracował wykaz miejsc szczególnie niebezpiecznych, w których w pierwszej kolejności powinny zostać zainstalowane urządzenia rejestrujące.
- Przy wyborze lokalizacji brano pod uwagę obecność przejść dla pieszych, ścieżek rowerowych oraz generujących większy ruch miejsc użyteczności publicznej - dodaje przedstawiciel GITD.