Łowicz znalazł się w rządowym programie budowy 100 obwodnic w Polsce [ZDJĘCIA]
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk w sobotę (8 lutego) poinformował, że program budowy 100 obwodnic w naszym kraju jest gotowy. W ostatniej chwili "wskoczyła" do niego także wschodnia obwodnica Łowicza.
Rząd Prawa i Sprawiedliwości na sobotę planował ogłoszenie listy budowy 100 obwodnic, które mają zostać zbudowane w latach 2020-2030 za 28 miliardów złotych. Jeszcze wczoraj wieczorem nie było na niej Łowicza.
W sobotę władze PiS w Łowickiem, których liderem jest Marcin Kosiorek, zorganizowały na ul. Bolimowskiej konferencję prasową. Poinformowano na niej, że za wpisaniem na listę Łowicza stoją starania Grzegorza Schreibera, marszałka województwa łódzkiego.
W konferencji oprócz Marcina Kosiorka wzięli udział miejscy radni z Klubu PiS i Niezależni: Jakub Wolski, Michał Trzoska oraz Jacek Wiśniewski. Zaproszono na nią również Piotra Tarczyńskiego, który zaktywizował mieszkańców Łowicza do protestów mających na celu usunięcie z miasta tranzytowego ruchu tirów.
Uczestnicy sobotniego spotkania zgodnie twierdzili, że blokady ul. Bolimowskiej, będącej częścią drogi krajowej nr 70, również przyczyniły się do tego, aby strona rządowa dostrzegła problem, z którym borykają się mieszkańcy łowickiego Zatorza. To przede wszystkim sznury aut uprzykrzających zatorzanom życie oraz hałas przekraczający dopuszczalne normy. Panaceum ma być wschodnia obwodnica Łowicza, która tuż poza jego granicami połączy trasę poznańską (DK nr 92) z krajową "siedemdziesiątką".
- Do bardzo dobra wiadomość - uważa Piotr Tarczyński. - Nie zamierzamy jednak spocząć na laurach, ale objąć ten projekt obywatelskim nadzorem, aby monitorować jego realizację. Dziękuję wszystkim, którzy brali udział w naszym akcjach protestacyjnych.
Na ministerialnej liście oprócz Łowicza z Łódzkiego znalazły się także: Wieluń, Błaszki, Srock oraz Brzeziny. Pełna lista tutaj.
Opis inwestycji w Łódzkiem.
Obwodnica Błaszek w ciągu drogi krajowej nr 12
Stan prac przygotowawczych:
Dla inwestycji nie były prowadzone prace przygotowawcze.
Planowana data ogłoszenia przetargu: III kw. 2024 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Błaszek jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście. Miejscowość znajduje się w ciągu ważnego korytarza transportowego dla Wielkopolski, pomiędzy Sieradzem a Kaliszem. Usprawniony zostanie dojazd pojazdów ciężarowych od strony korytarza drogi krajowej nr 11, drogi krajowej nr 25 oraz Kalisza do drogi ekspresowej S8 w pobliżu Sieradza, dalej w kierunku Łodzi i Warszawy.
Budowa obwodnicy przyczyni się do odciążenia układu drogowego prowadzącego do Błaszek. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości tego połączenia. Dzięki temu ruch dalekobieżny zostanie ostatecznie wyprowadzony z miejscowości.
Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Brzezin w ciągu drogi krajowej nr 72
Stan prac przygotowawczych:
Dla inwestycji nie były prowadzone prace przygotowawcze.
Planowana data ogłoszenia przetargu: III kw. 2024 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Brzezin jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście z powodu drogi krajowej nr 72. Droga krajowa nr 72 jest połączeniem pomiędzy zbudowaną drogą ekspresową S8 Warszawa - Piotrków Trybunalski a Łodzią i korytarzem północ-południe, czyli autostradą A1. Cały ruch odbywał się do tej pory przez ścisłą zabudowę miejską Brzezin. Budowa obwodnicy Brzezin odciąży miasto od ruchu do i z Łodzi w kierunku drogi ekspresowej S8. Poprawi się znacznie bezpieczeństwo mieszkańców.
Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Łowicza w ciągu dróg krajowych nr 14/70/92
Stan prac przygotowawczych:
Dla inwestycji nie były prowadzone prace przygotowawcze.
Planowana data ogłoszenia przetargu: III kw. 2024 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnic Łowicza jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki się koncentruje w mieście z trzech dróg krajowych nr 14, 70 i 92.
Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Łowiczu. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na odcinkach ww. dróg krajowych prowadzących z jednej strony do Warszawy, z drugiej strony włączających się do autostrad A2 i A1.
Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Srocka w ciągu drogi krajowej nr 12 (91)
Stan prac przygotowawczych:
Od paru lat prowadzone są prace przygotowawcze w ramach rozbudowy drogi krajowej nr 12/91. Obecny etap: wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Planowana data ogłoszenia przetargu: II kw. 2022 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Srocka jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w miejscowości z uwagi na jej umiejscowienie na sieci dróg krajowych w środku Polski. Droga krajowa nr 12 na odcinku Srock – Piotrków Trybunalski, pomiędzy autostradą A1 a drogą ekspresową S8, stanowi ważne, alternatywne do autostrady A1, połączenie Łodzi z Piotrkowem Trybunalskim. Srock narażony był na uciążliwy ruch zarówno tranzytowy, jak i lokalny. Wyprowadzenie ruchu z zabudowań znacząco wpłynie na poprawę warunków drogowych w miejscowości.
Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w Srocku.
Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Wielunia w ciągu drogi krajowej nr 45
Stan prac przygotowawczych:
Dla inwestycji nie były prowadzone prace przygotowawcze.
Planowana data ogłoszenia przetargu: III kw. 2024 r.
Cel realizacji inwestycji:
Podstawowym celem budowy obwodnicy Wielunia jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu drogi krajowej nr 45. W ostatnich latach oddano obejście Wielunia w osi wschód-zachód, w ciągu drogi nr 74. Oddanie drogi ekspresowej S8 pomiędzy Łodzią a Wrocławiem spowodowało znaczący wzrost ruchu w osi północ-południe. Planowana inwestycja ma za zadanie zaradzić obecnej sytuacji i rosnącym potokom ruchu kierującym się z i do drogi ekspresowej S8. Na południe od Wielunia ruch rozdziela się na drogi krajowe nr 43 i 45 prowadzące do Częstochowy i autostrady A1 oraz Kluczborka i korytarza drogi krajowej nr 11, planowanej do rozbudowy do parametrów drogi ekspresowej (S11).
Dzięki realizacji inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości ruchu w Wieluniu.
Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.