Łowicz zyska wiadukt i nowoczesną stację PKP
PKP Polskie Koleje Państwowe ogłosiły przetarg na modernizację linii kolejowej Warszawa-Poznań (E20) przechodzącej m. in. przez powiaty: łowicki i kutnowski. Za sprawą inwestycji szacowanej na ponad 2,6 miliarda złotych w Łowiczu powstanie wyczekiwany przez kierowców wiadukt. Zmodernizowane zostaną także stacje kolejowe w Łowiczu i Kutnie oraz przystanki w Mysłakowie i Kutnie Azory.
Gigantyczna inwestycja PKP PKL obejmie swoim zasięgiem przebudowę 230 kilometrów torów między Sochaczewem a Swarzędzem oraz utworzenie nowoczesnych centrów sterowania ruchem w Łowiczu, Kutnie i Koninie.
- To kolejny projekt finansowany w ramach unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”, w którym Komisja Europejska już przyznała PLK ponad 7 mld zł dotacji - mówi Marcin Mochocki, członek zarządu, a zarazem dyrektor ds. realizacji inwestycji w PKP PLK.
Inwestycja, która ma zostać zrealizowana w latach 2016-2020, ma na celu zmniejszenie czasu podróży oraz podwojenie przepustowości magistrali kolejowej Warszawa - Poznań do pół tysiąca pociągów na dobę. Linia E20 jest strategiczną dla naszego kraju.
Mieszkańców Łowicza najbardziej ucieszy jednak fakt, że w ramach modernizacji sieci kolejowej powstanie wiadukt nad niebezpiecznym i „wiecznie” zamkniętym przejazdem kolejowym na ul. 3 Maja.
Będzie to 400-metrowa konstrukcja składająca się z dwupasmowej jezdni. Po jej lewej stronie, jadąc od strony centrum Łowicza, znajdzie się chodnik dla pieszych, a po prawej ścieżka rowerowa. Koszt budowy szacowany jest na 46 mln zł, z których 25 proc., ale nie więcej niż 11,5 mln zł, wyłoży ratusz. Wstępnie zakładano, że budowa obiektu, który zrewolucjonizuje ruch samochodowy w Łowiczu, rozpocznie się we września przyszłego roku.
Z naszych ustaleń wynika, że bardziej prawdopodobny jest rok 2017. - Wierzę w realizację tej inwestycji - mówi burmistrz Krzysztof Kaliński, który przypomina, że miasto będzie musiało zaleźć także ponad 26 mln zł na budowę dróg dojazdowych do planowanego wiaduktu.
Mocno zmieni się także dworzec kolejowy Łowicz Główny. Zniknie pamiętająca lata 80. XX wieku metalowa kładka dla pieszych. Jej miejsce zastąpi podziemny tunel, z których będą korzystali pasażerowie pociągów. Przebudowane zostaną także perony.
Pierwsza faza dwuetapowego przetargu zakończy się na początku przyszłego roku. Prace mają ruszyć jesienią.