Mieszkańcy łowickiego Zatorza chcą pokazać GDDKiA ich życie w cieniu tirów

Czytaj dalej
Fot. Rafał Klepczarek
Rafał Klepczarek

Mieszkańcy łowickiego Zatorza chcą pokazać GDDKiA ich życie w cieniu tirów

Rafał Klepczarek

Mieszkańcy osiedla Zatorze w Łowiczu proszą władze miasta o wykonanie badań poziomu zanieczyszczenia powietrza substancjami szkodliwymi i poziomu hałasu emitowanego przez ruch samochodowy w strefie przylegającej do drogi krajowej nr 70.

Uzyskane w ten sposób dane będą twardym argumentem w rozmowach z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w Łodzi w sprawie budowy wschodniej obwodnicy Łowicza.

Mieszkańcy Zatorza są zgodni, że tysiące ciężarówek, przejeżdżających dziennie pod ich oknami, nie tylko utrudnia im życie, ale także stwarza zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa. Łowiczanie w ubiegłym roku domagali się od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie „wyeliminowania tranzytowego ruchu samochodowego” na fragmencie drogi krajowej nr 70. Pod pismem Piotra Tarczyńskiego do GDDKiA podpisało się ponad 300 osób z osiedli: Konopnickiej, Dąbrówka, Szarych Szeregów oraz ulic Warszawskiej i Bolimowskiej. W odpowiedzi generalna dyrekcja obiecała rozwiązanie tego problemu w odległym terminie, czyli latach 2021-2027. Sytuacja z dnia na dzień staje się jednak coraz gorsza, gdyż dla ruchu kołowego zamknięto tunel drogowy w ul. Arkadyjskiej, a za kilka dni mogą rozpocząć się prace związane z budową dróg do wiaduktu budowanego przez PKP PLK nad przejazdem kolejowym na ul. 3 Maja.

Zdesperowani mieszkańcy wschodniej dzielnicy miasta nad Bzurą skrzyknęli się i powołali specjalny komitet, który ma doprowadzić do usunięcia tirów z tej części pelikaniego grodu. Jego pełnomocnikiem został Piotr Tarczyński.

- Badania, o które wnosimy, powinny być wykonane przez jednostkę mającą odpowiednią certyfikację i być zgodne z obecną metodologią Unii Europejskiej - apeluje do władz miasta Tarczyński. - Takie analizy powinny zostać wykonane z pełnym uwzględnieniem faktycznej intensywności obecnego ruchu samochodowego.

W rozmowie przeprowadzonej przez mieszkańca Zatorza z przedstawicielem Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Warszawie padło stwierdzenie, że GIOŚ nie ma obecnie możliwości wykonania badań zanieczyszczenia powietrza swoimi siłami. Jest natomiast możliwa ich pomoc w przygotowaniu specyfikacji do przeprowadzenia tych analiz.

- Doskonale zdajemy sobie sprawę z faktu, że dopuszczalne normy hałasu generowanego przez samochody są w tej dzielnicy przekroczone - informuje Grzegorz Pełka, naczelnik wydziału inwestycji łowickiego ratusza. - Według naszych szacunków dobowo przez ul. Warszawską i Bolimowską przejeżdża około półtora tysiąca ciężarówek. Aby osłonić mieszkańców przed hałasem przy przebudowie ul. Bolimowskiej planujemy zbudować tam ponad półkilometrowy ekran dźwiękochłonny. Jeżeli zaś chodzi o badania poziomu hałasu, to taki planujemy po zakończeniu przebudowy dróg na Zatorzu.

Ratusz deklaruje również montaż czujnika zanieczyszczeń. Już trzy tego typu urządzenia monitorują ilość pyłów typu P1, P2,5 i P10 w powietrzu.

Piotr Tarczyński uważa, że takie działania są niewystarczające, gdyż ciężarówki emitują innego typu zanieczyszczenia powietrza.

Rafał Klepczarek

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2025 Polska Press Sp. z o.o.

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z niniejszej strony internetowej, w tym ze znajdujących się na niej publikacji, przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody Polska Press Sp. z o.o. w Warszawie jest niedozwolone. Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są tutaj.