O problemach młodego człowieka w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Zduńskiej Dąbrowie
Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Zduńskiej Dąbrowie co roku podejmuje działania profilaktyczne dotyczące problemów związanych z wiekiem dojrzewania, podejmowaniem przez młodzież zachowań ryzykownych, agresją oraz korzystaniem z używek oraz substancji odurzających. Kilka dni temu w szkole rolniczej gościł Tomasz Bilicki, pedagog, terapeuta, prezes łódzkiej Fundacji Innopolis, której założeniem jest wspieranie młodzieży uzdolnionej i doświadczającej różnych problemów, jej rodziców i nauczycieli.
- Tomasz Bilicki poprowadził dla uczniów wszystkich klas technikum warsztaty profilaktyczne, które miały na celu ukazanie motywacji, jako kluczowej roli w przeciwdziałaniu podejmowania zachowań ryzykownych – informuje Zofia Rosa, wicedyrektor ZSCKR w Zduńskiej Dąbrowie. – Nasz gość starał się ukazać uczniom, jak ważne są marzenia, pasje, jak dużą rolę odgrywają w życiu, jeśli podejmujemy próbę, wysiłek, a niekiedy ciężką pracę, aby je zrealizować. Choć nie zawsze mogą zakończyć się sukcesem, to droga, którą podążamy może zakończyć się innym, satysfakcjonującym osobiście i zawodowo finiszem.
W dyskusji na temat osiągania celów życiowych uczniowie wskazywali na przeszkody, m.in. na trudną sytuację w rodzinie, zaniżoną samoocenę, brak wiary we własne siły, poczucie niezrozumienia przez dorosłych i wynikającą z nich np. depresję czy ucieczkę w świat mediów i gier komputerowych.
Jako młodzi ludzie, uczniowie zauważyli, że ulegają czasem negatywnym wpływom rówieśników, co rzutuje na ich zachowanie, ale zgodnie przyznali, że odwagą i siłą, a nie słabością jest reagowanie na przejawy zachowań ryzykownych, że w przypadku przemocy najważniejszą rolę odgrywa świadek. Młodzież potwierdziła, że dorosłość, w której pragnie być niezależna, chce podejmować własne decyzje wiąże się z odpowiedzialnością i gotowością ponoszenia za nie konsekwencji. Ostatecznie w dyskusji wybrzmiało, że każdy ma tę samą dobę do wykorzystania, a przeciwności tj. brak zdrowia, pełnej rodziny, pieniędzy nie mogą stanąć na drodze do realizacji celów życiowych.
Na przykładach znanych powszechnie ludzi i podopiecznych fundacji terapeuta podkreślał, że to od każdego z osobna i jego wewnętrznej motywacji zależy czy wygra życie i będzie szczęśliwy na miarę swoich oczekiwań i możliwości, ponieważ ma potencjał i zasoby, nad którymi może pracować, jeśli tylko zechce.
W spotkaniu z nauczycielami i rodzicami Tomasz Bilicki mówił o wieku adolescencji jako przełomowym okresie rozwojowym nastolatka, zwracając uwagę na fakt, iż jest to naturalny czas usamodzielniania. Podkreślał, że w tym czasie przewagę może osiągnąć samowychowanie nad wychowaniem. Mimo to należy dać uczniom prawo do opiniowania spraw, które ich dotyczą, pamiętając, że w sytuacjach nie zagrażających rozwojowi ucznia, on sam powinien ponosić konsekwencje swojego postępowania.
Pedagog zaznaczył, że komputery, smartfony, Internet, media społecznościowe są ważną częścią środowiska życia nastolatka, a najważniejszymi sprzymierzeńcami wewnętrznymi w rozwoju młodego człowieka są: indywidualna motywacja, adekwatna samoocena, poczucie zrozumienia przez dorosłych i rówieśników. Szczególną uwagę zwrócił na szczerość w relacjach i autentyczność dorosłych, którzy poprzez swoje zachowanie mogą dawać przykład i budować u uczniów prawdziwe przekonania i pozytywne schematy działania.
Na koniec zajęć Tomasz Bilicki zachęcał uczniów, rodziców i nauczycieli do kontaktu z Fundacją Innopolis, gdzie w spotkaniach z pedagogami, terapeutami, bez nakazów i krytyki, można otrzymać pomoc w sprawach dotyczących problemów wieku dojrzewania i wychowania młodzieży.