Pierwszy pociąg na stacji Łódź Fabryczna
Pierwszy pociąg wjechał na stację Łódź Fabryczna. To specjalny skład z dziennikarzami, tzw. Express inwestycyjny. Pociągi techniczne wjadą na dworzec zgodnie z planem, pod koniec roku. Na stacji trwa montaż urządzeń sterowania oraz instalacji odpowiedzialnych za sprawne funkcjonowanie i bezpieczeństwo kolosalnego, jednego z najnowocześniejszych obiektów kolejowych w Europie.
Dworzec zostanie udostępniony podróżnym jesienią przyszłego roku. Nowoczesny dworzec stanie się częścią multimodalnego węzła komunikacyjnego, który w centrum miasta połączy kolej aglomeracyjną i komunikację miejską, dalekobieżną oraz prywatny transport samochodowy.
- Dzięki budowie dworca powstaje nowe centrum Łodzi. To jedno z największych zadań Polskich Linii Kolejowych, a jednocześnie jeden z ponad setki projektów PLK, realizowanych w największym od lat programie inwestycyjnym. PLK weszła już w nową perspektywę. Projekty za 67 mld zł jeszcze bardziej zmienią polską kolej, która staje się coraz bardziej przyjazna pasażerom i w coraz większym stopniu odpowiada wymaganiom przewoźników towarów – mówi Marcin Mochocki członek zarządu PLK ds. inwestycji.
Podziemna trasa na dworzec
Blisko dwukilometrowy podziemny odcinek prowadzący od ulicy Niciarnianej do nowobudowanej stacji jest już gotowy w 90 procentach, trwają prace związane z przygotowaniem montażu urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Grubość zewnętrznych ścian tunelu przekracza 1 m, natomiast płyty górnej sięga nawet 2,5 m. Budowa obiektu stanowiła spore wyzwanie konstrukcyjne ze względu na warunki geologiczne terenu i obecność wód podziemnych.
Tunel prowadzi do nowo budowanej stacji, której zwieńczeniem jest ogromna kopuła pokryta szkłem. Zakończyło się już szklenie trzech świetlików na kopule. Trwają prace przy montażu szklanej fasady i lunet dachowych. Szklane przestrzenie tworzą niezwykły obraz. Hala główna stacji – 16 metrów pod ziemią – posiada już cztery perony. Obecnie trwają prace przy torach, montaż instalacji odwodnieniowej, wentylacyjnej i przeciwpożarowej – niezwykle ważnej w podziemnym obiekcie. Inwestycja w tunelu i na dworcu obejmuje montaż 12,5 km torów. Pierwsze przejazdy pociągów technicznych do nowego dworca zaplanowano pod koniec tego roku. Wartość całego projektu to 1,75 mld złotych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na dofinansowanie inwestycji ze środków UE. Prace współfinansowane przez UE zostaną wykonane i rozliczone w tym roku.
Część inwestycji realizowana przez samorząd również uzyskała unijne wsparcie. Inwestycja jest realizowana przez konsorcjum Torpol, Astaldi, Intercor oraz Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów.
Podczas podróży Expressem inwestycyjnym eksperci Polskich Linii Kolejowych zaprezentowali dziennikarzom postępy inwestycji zarządcy infrastruktury na linii łódzkiej, na dworcu Łódź Fabryczna oraz na linii Koluszki – Częstochowa wraz z efektami modernizacji stacji Częstochowa Stradom. PLK przedstawiła też aktualne informacje nt. Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych.
Ciekawostki:
- Budowa multimodalnego dworca Łódź Fabryczna to największa tego typu budowa w Polsce. Na jej potrzeby będzie wykorzystanych ok. 750 tys. m³ betonu – to trzy razy więcej niż np. przy budowie Stadionu Narodowego w Warszawie.
- Od początku istnienia budowy wydano prawie 10 000 przepustek dla robotników i pracowników.
- Nadzór nad inwestycją wykonuje 400 osób.
- Tylko przy montażu konstrukcji stalowej pracowało 1000 osób.