Ranking szkół na podstawie edukacyjnej wartości dodanej
Podległy MEN Instytut Badań Edukacyjnych co roku mierzy przyrost wiedzy uczniów w polskich szkołach. Eksperci wyliczają tzw. edukacyjną wartość dodaną. Otrzymują ją po porównaniu wyników egzaminu na koniec jednej szkoły (np. podstawowej) z wynikiem egzaminu po kolejnym etapie nauki (np. po gimnazjum). Jeśli przez trzy lata widać znaczący przyrost wiedzy, placówka jest uznawana za szkołę sukcesu.
Jakie gimnazjum?
Cztery gimnazja w regionie potrzebują pomocy i to zarówno z przedmiotów humanistycznych, jak i ścisłych. Takie wnioski można wyciągnąć z analizy podległego MEN, Instytutu Badań Edukacyjnych. W naszym zestawieniu pod uwagę wzięliśmy publiczne gimnazja miejskie. W sumie 13 placówek.
Podległy MEN Instytut Badań Edukacyjnych co roku mierzy przyrost wiedzy uczniów w polskich szkołach. Eksperci wyliczają tzw. edukacyjną wartość dodaną.
Instytut porównuje wyniki uczniów ze sprawdzianu szóstoklasistów z wynikami egzaminu na koniec gimnazjum. Jeśli przez trzy lata widać znaczący przyrost wiedzy, placówka jest uznawana za szkołę sukcesu. Trzy gimnazja miejskie w naszym regionie to podwójne szkoły sukcesu. Ale, jeżeli gimnazjum zazwyczaj przyjmuje słabszych wychowanków podstawówek i nie potrafi im pomóc w nadrabianiu zaległości, mamy do czynienia ze szkołą wymagającą pomocy. Takie gimnazja w badaniu obejmującym lata 2012-2014 są w naszym regionie cztery: równocześnie w kategorii przedmiotów humanistycznych oraz ścisłych. Mamy także przypadki gimnazjów wspierających, czyli potrafiących pracować ze słabymi uczniami, jednak zazwyczaj nie czyniące z nich prymusów. W klasyfikacji IBE są jeszcze szkoły niewykorzystanych możliwości.
Podpytaliśmy dyrektorów wybranych szkół, czym tłumaczą sukces bądź niewykorzystane szanse edukacyjne swoich uczniów i nauczycieli.
- Wszyscy uczniowie klas szóstych mają włączone w siatkę godzin obowiązkowe fakultety -mówi Teresa Siatkowska, wicedyrektor Gimnazjum Integracyjnego w Skierniewicach, według EWD szkoły sukcesu. - Indywidualne podejście do ucznia i zaangażowanie nauczycieli też robi swoje - dodaje.
Najwyżej w analizowanych przez nas szkołach uplasowało się publiczne Gimnazjum Pijarskie w Łowiczu. - Wysoki wynik to zasługa ciężkiej i systematycznej pracy, zarówno uczniów, jak i nauczycieli-podkreśla Przemysław Jabłoński, dyrektor szkoły.
Z kolei jedną ze szkół wymagających pomocy jest Gimnazjum nr 1 w Rawie. - Przyjmujemy wielu uczniów z orzeczeniami. Mamy też klasy integracyjne - tłumaczy Elżbieta Górska, dyrektor Gimnazjum nr 1 w Rawie. - Wcześniej plasowaliśmy się wyżej.
Oceny gimnazjów publicznych według Instytutu Badań Edukacyjnych
Nazwa szkoły | Przedmioty humanistyczne (pkt) | Przedmioty ścisłe (pkt) |
Gimnazjum Integracyjne w Skierniewicach | sukcesu (4,1) | sukcesu (2,6) |
Gimnazjum nr 1 w Skierniewicach | wspierające (0,1) | niewykorzystanych szans (- 1,2) |
Gimnazjum nr 2 w Skierniewicach | sukcesu (2,5) | wspierające (0,9) |
Gimnazjum nr 3 w Skierniewicach | wspierające (0,3) | niewykorzystanych szans (-0,4) |
Gimnazjum nr 4 w Skierniewicach | wymagające pomocy (- 6,0) | wymagające pomocy (-4,6) |
Gimnazjum nr 1 w Rawie Mazowieckiej | wymagające pomocy (-1,9) | wymagające pomocy (-2,4) |
Gimnazjum nr 2 w Rawie Mazowieckiej | neutralne (0,0) | wspierające (0,6) |
Gimnazjum w Białej Rawskiej | wymagające pomocy (- 1,8) | wymagające pomocy (-2,6) |
Gimnazjum nr 1 w Łowiczu | wymagające pomocy (-2,5) | wymagające pomocy (-1,7) |
Gimnazjum nr 2 w Łowiczu | sukcesu (2,7) | niewykorzystanych szans (-0,6) |
Gimnazjum nr 3 w Łowiczu | niewykorzystanych szans (-0,6) | niewykorzystanych szans (0,1) |
Gimnazjum nr 4 w Łowiczu | sukcesu (3,9) | sukcesu (2,3) |
Pijarskie Gimnazjum w Łowiczu | sukcesu (7,0) | sukcesu (5,0) |
Które liceum wybrać?
Cztery spośród publicznych liceów ogólnokształcących z naszego regionu to szkoły sukcesu w nauczaniu przedmiotów humanistycznych i ścisłych, ale aż sześć z jedenastu to szkoły potrzebujące pomocy w obu tych kategoriach.
W przypadku ogólniaków IBE porównuje wyniki egzaminu gimnazjalnego, z którymi do liceum przychodzi pierwszoklasista, z wynikami matury. Według IBE dzięki temu można sprawiedliwie ocenić trud nauczycieli, bo inaczej pracuje się z orłami, a inaczej ze słabeuszami. Wskaźnik EWD dla każdego liceum określa się na tle wyników uzyskanych w całym kraju w ostatnich trzech latach (najbardziej aktualne dotyczą lat 2012-2014). Na ich podstawie możemy stwierdzić, czy mamy do czynienia ze szkołą: sukcesu, niewykorzystanych szans, wspierającą lub wymagającą pomocy.
Szkoła wymagająca pomocy zwykle przyjmuje słabeusza i nie potrafi z nim pracować. Do liceum sukcesu najczęściej trafiają uczniowie z dobrymi wynikami, a po trzech latach mają przyrost wiedzy i wynik matury lepszy, niż zapewnia to przeciętne gimnazjum w kraju. Eksperci IBE prezentują wyniki EWD szkół na wykresie, na którym można osiągnąć od-15 do +15 punktów. Wśród publicznych ogólniaków ze Skierniewic, Łowicza, Rawy i Białej Rawskiej są takie, które mają prawie 10 pkt na plusie, ale i takie, które mają tyle na minusie. Nie brakuje też szkół, które nieznacznie przekroczyły zero.
Najwyżej w naszym regionie po raz kolejny uplasowało się Pijarskie LO Królowej Pokoju w Łowiczu. Dyrekcja szkoły przekonuje, że do wysokiego wyniku przyczynił się charakter placówki, bardzo dobre wyposażenie pracowni, ale przede wszystkim jest to zasługa dużego zaangażowania zarówno nauczycieli, jak i uczniów.
Oceny liceów publicznych według Instytutu Badań Edukacyjnych
Nazwa szkoły | przedmioty humanistyczne (pkt) | przedmioty ścisłe (pkt) |
LO im. B. Prusa w Skierniewicach | sukcesu (0,4) | sukcesu (1,8) |
LO w Zespole Szkół Zawodowych nr 3 w Skierniewicach | wymagające pomocy (- 3,0) | wymagające pomocy (- 0,6) |
LO w Zespole Szkół nr 4 w Skierniewicach | wymagające pomocy (- 3,7) | wymagające pomocy (- 9,6) |
LO im. M.Skłodowskiej-Curie w Rawie Mazowieckiej | sukcesu (1,3) | sukcesu (2,5) |
LO w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. S. Reymonta w Rawie Mazowieckiej | wymagające pomocy (- 3,8) | wymagające pomocy(- 2,5) |
LO w Zespole Szkół - Centrum Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Rawie Maz. | wymagające pomocy (- 9,2) | wymagające pomocy (- 11,3) |
LO im K.K. Baczyńskiego w Białej Rawskiej | wymagające pomocy (- 2,5) | wymagające pomocy (- 7,2) |
I LO im. J. Chełmońskiego w Łowiczu | sukcesu (0,7) | sukcesu (2,3) |
II LO im. M. Kopernika w Łowiczu | sukcesu (0,4) | wymagające pomocy (- 2,3) |
IV LO w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 w Łowiczu | wymagające pomocy (- 1,5) | wymagające pomocy (- 0,1) |
Pijarskie Liceum Ogólnokształcące Królowej Pokoju w Łowiczu | sukcesu (9,0) | sukcesu (3,1) |
A może technikum?
W naszym regionie działa jedenaście techników. Tylko jedno z nich to podwójna szkoła sukcesu, w przedmiotach humanistycznych i ścisłych. Pięć z jedenastu techników w obu kategoriach wymaga pomocy.
Badacze wyznaczają EWD techników, porównując placówki tego typu w całej Polsce w ciągu trzech lat. Na tej podstawie wydzielają szkoły sukcesu, szkoły wymagające pomocy, szkoły wspierające i placówki niewykorzystanych szans.
Do szkół sukcesu zazwyczaj trafiają kandydaci z dobrymi wynikami, a po trzech latach uczeń ma przyrost wiedzy i wynik matury lepszy, niż zapewnia to przeciętne technikum w kraju. Eksperci prezentują wyniki EWD szkół na wykresie, na którym można osiągnąć od minus 15 do plus 15 punktów. Wśród analizowanych techników sukcesu oraz tych potrzebujących pomocy w choćby jednej kategorii są takie, które przekraczają 5 pkt, ale nie brakuje takich, które nieznacznie przekroczyły zero (w górę lub w dół). Szkoła wymagająca pomocy, według badaczy, zwykle przyjmuje słabeusza i kiepsko z nim pracuje. Wyniki matury i przyrost wiedzy są tam słabsze niż w przeciętnej placówce w Polsce. Ale w przypadku techników należy jednak zaznaczyć, że uczniowie zdobywają w nich nie tylko maturę, ale i zawód: zaś EWD nie pokazuje, jak dobrych fachowców kształci szkoła.
W Skierniewicach, Łowiczu, Rawie i Białej Rawskiej znalazły się też szkoły niewykorzystanych szans. Placówki te przyjmują zwykle dobrych kandydatów, wyniki matury są lepsze niż średnia w kraju, ale nie tak dobre, jak pozwalałby na to potencjał przyjmowanych pierwszaków. Wśród analizowanych techników nie ma natomiast szkół wspierających. Takie placówki najczęściej przyjmują słabszych kandydatów. Nie czynią z nich prymusów, ich wyniki z matury przeważnie są słabsze niż przeciętna, ale dzięki staraniom nauczycieli przyrost wiedzy jest tam znaczący.
Oceny techników publicznych według Instytutu Badań Edukacyjnych
Nazwa szkoły przedmioty | przedmioty humanistyczne (pkt) | przedmioty ścisłe (pkt) |
Technikum w ZS nr 4 w Skierniewicach | wymagające pomocy (- 1,4) | wymagające pomocy (- 4,9) |
Technikum w ZSZ nr 1 w Skierniewicach | wymagające pomocy (- 0,3) | wymagające pomocy (- 5,1) |
Technikum w ZSZ nr 2 w Skierniewicach | wymagające pomocy (- 2,3) | wymagające pomocy (- 2,2) |
Technikum w ZSZ nr 3 w Skierniewicach | sukcesu (1,4) | sukcesu (2,0) |
Technikum w ZSP im. W. S. Reymonta w Rawie Maz. | sukcesu (0,9) | niewykorzystanych szans (- 0,7) |
Technikum Mechaniczne w ZS w Rawie Maz. | wymagające pomocy (- 3,5) | wymagające pomocy (- 6,2) |
Technikum w Białej Rawskiej | sukcesu (3,9) | wymagające pomocy (- 0,8) |
Technikum nr 1 w ZSP nr 1 w Łowiczu | wymagające pomocy (- 4,0) | wymagające pomocy (- 0,9) |
Technikum nr 2 w ZSP nr 2 w Łowiczu | sukcesu (2,0) | niewykorzystanych szans (- 0,6) |
Technikum nr 13w ZSP nr 3 w Łowiczu | sukcesu (1,0) | wymagające pomocy (- 3,6) |
Technikum nr 4 w ZSP nr 4 w Łowiczu | sukcesu (6,6) | niewykorzystanych szans (- 0,3) |
Marta Denisiuk