Ranking szkół na podstawie edukacyjnej wartości dodanej

Czytaj dalej
Fot. Dariusz Gdesz
Marta Denisiuk

Ranking szkół na podstawie edukacyjnej wartości dodanej

Marta Denisiuk

Podległy MEN Instytut Badań Edukacyjnych co roku mierzy przyrost wiedzy uczniów w polskich szkołach. Eksperci wyliczają tzw. edukacyjną wartość dodaną. Otrzymują ją po porównaniu wyników egzaminu na koniec jednej szkoły (np. podstawowej) z wynikiem egzaminu po kolejnym etapie nauki (np. po gimnazjum). Jeśli przez trzy lata widać znaczący przyrost wiedzy, placówka jest uznawana za szkołę sukcesu.

Jakie gimnazjum?

Cztery gimnazja w regionie potrzebują pomocy i to zarówno z przedmiotów humanistycznych, jak i ścisłych. Takie wnioski można wyciągnąć z analizy podległego MEN, Instytutu Badań Edukacyjnych. W naszym zestawieniu pod uwagę wzięliśmy publiczne gimnazja miejskie. W sumie 13 placówek.

Podległy MEN Instytut Badań Edukacyjnych co roku mierzy przyrost wiedzy uczniów w polskich szkołach. Eksperci wyliczają tzw. edukacyjną wartość dodaną.

Instytut porównuje wyniki uczniów ze sprawdzianu szóstoklasistów z wynikami egzaminu na koniec gimnazjum. Jeśli przez trzy lata widać znaczący przyrost wiedzy, placówka jest uznawana za szkołę sukcesu. Trzy gimnazja miejskie w naszym regionie to podwójne szkoły sukcesu. Ale, jeżeli gimnazjum zazwyczaj przyjmuje słabszych wychowanków podstawówek i nie potrafi im pomóc w nadrabianiu zaległości, mamy do czynienia ze szkołą wymagającą pomocy. Takie gimnazja w badaniu obejmującym lata 2012-2014 są w naszym regionie cztery: równocześnie w kategorii przedmiotów humanistycznych oraz ścisłych. Mamy także przypadki gimnazjów wspierających, czyli potrafiących pracować ze słabymi uczniami, jednak zazwyczaj nie czyniące z nich prymusów. W klasyfikacji IBE są jeszcze szkoły niewykorzystanych możliwości.

Podpytaliśmy dyrektorów wybranych szkół, czym tłumaczą sukces bądź niewykorzystane szanse edukacyjne swoich uczniów i nauczycieli.

- Wszyscy uczniowie klas szóstych mają włączone w siatkę godzin obowiązkowe fakultety -mówi Teresa Siatkowska, wicedyrektor Gimnazjum Integracyjnego w Skierniewicach, według EWD szkoły sukcesu. - Indywidualne podejście do ucznia i zaangażowanie nauczycieli też robi swoje - dodaje.

Najwyżej w analizowanych przez nas szkołach uplasowało się publiczne Gimnazjum Pijarskie w Łowiczu. - Wysoki wynik to zasługa ciężkiej i systematycznej pracy, zarówno uczniów, jak i nauczycieli-podkreśla Przemysław Jabłoński, dyrektor szkoły.

Z kolei jedną ze szkół wymagających pomocy jest Gimnazjum nr 1 w Rawie. - Przyjmujemy wielu uczniów z orzeczeniami. Mamy też klasy integracyjne - tłumaczy Elżbieta Górska, dyrektor Gimnazjum nr 1 w Rawie. - Wcześniej plasowaliśmy się wyżej.

Oceny gimnazjów publicznych według Instytutu Badań Edukacyjnych

Nazwa szkołyPrzedmioty humanistyczne (pkt)Przedmioty ścisłe (pkt)
Gimnazjum Integracyjne w Skierniewicachsukcesu (4,1)sukcesu (2,6)
Gimnazjum nr 1 w Skierniewicachwspierające (0,1) niewykorzystanych szans (- 1,2)
Gimnazjum nr 2 w Skierniewicachsukcesu (2,5)wspierające (0,9)
Gimnazjum nr 3 w Skierniewicachwspierające (0,3)niewykorzystanych szans (-0,4)
Gimnazjum nr 4 w Skierniewicachwymagające pomocy (- 6,0)wymagające pomocy (-4,6)
Gimnazjum nr 1 w Rawie Mazowieckiejwymagające pomocy (-1,9)wymagające pomocy (-2,4)
Gimnazjum nr 2 w Rawie Mazowieckiejneutralne (0,0)wspierające (0,6)
Gimnazjum w Białej Rawskiejwymagające pomocy (- 1,8)wymagające pomocy (-2,6)
Gimnazjum nr 1 w Łowiczuwymagające pomocy (-2,5)wymagające pomocy (-1,7)
Gimnazjum nr 2 w Łowiczusukcesu (2,7)niewykorzystanych szans (-0,6)
Gimnazjum nr 3 w Łowiczuniewykorzystanych szans (-0,6)niewykorzystanych szans (0,1)
Gimnazjum nr 4 w Łowiczusukcesu (3,9)sukcesu (2,3)
Pijarskie Gimnazjum w Łowiczusukcesu (7,0)sukcesu (5,0)

Które liceum wybrać?

Cztery spośród publicznych liceów ogólnokształcących z naszego regionu to szkoły sukcesu w nauczaniu przedmiotów humanistycznych i ścisłych, ale aż sześć z jedenastu to szkoły potrzebujące pomocy w obu tych kategoriach.

W przypadku ogólniaków IBE porównuje wyniki egzaminu gimnazjalnego, z którymi do liceum przychodzi pierwszoklasista, z wynikami matury. Według IBE dzięki temu można sprawiedliwie ocenić trud nauczycieli, bo inaczej pracuje się z orłami, a inaczej ze słabeuszami. Wskaźnik EWD dla każdego liceum określa się na tle wyników uzyskanych w całym kraju w ostatnich trzech latach (najbardziej aktualne dotyczą lat 2012-2014). Na ich podstawie możemy stwierdzić, czy mamy do czynienia ze szkołą: sukcesu, niewykorzystanych szans, wspierającą lub wymagającą pomocy.

Szkoła wymagająca pomocy zwykle przyjmuje słabeusza i nie potrafi z nim pracować. Do liceum sukcesu najczęściej trafiają uczniowie z dobrymi wynikami, a po trzech latach mają przyrost wiedzy i wynik matury lepszy, niż zapewnia to przeciętne gimnazjum w kraju. Eksperci IBE prezentują wyniki EWD szkół na wykresie, na którym można osiągnąć od-15 do +15 punktów. Wśród publicznych ogólniaków ze Skierniewic, Łowicza, Rawy i Białej Rawskiej są takie, które mają prawie 10 pkt na plusie, ale i takie, które mają tyle na minusie. Nie brakuje też szkół, które nieznacznie przekroczyły zero.

Najwyżej w naszym regionie po raz kolejny uplasowało się Pijarskie LO Królowej Pokoju w Łowiczu. Dyrekcja szkoły przekonuje, że do wysokiego wyniku przyczynił się charakter placówki, bardzo dobre wyposażenie pracowni, ale przede wszystkim jest to zasługa dużego zaangażowania zarówno nauczycieli, jak i uczniów.

Oceny liceów publicznych według Instytutu Badań Edukacyjnych

Nazwa szkołyprzedmioty humanistyczne (pkt)przedmioty ścisłe (pkt)
LO im. B. Prusa w Skierniewicachsukcesu (0,4) sukcesu (1,8)
LO w Zespole Szkół Zawodowych nr 3 w Skierniewicach wymagające pomocy (- 3,0) wymagające pomocy (- 0,6)
LO w Zespole Szkół nr 4 w Skierniewicach wymagające pomocy (- 3,7) wymagające pomocy (- 9,6)
LO im. M.Skłodowskiej-Curie w Rawie Mazowieckiej sukcesu (1,3)sukcesu (2,5)
LO w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. S. Reymonta w Rawie Mazowieckiej wymagające pomocy (- 3,8) wymagające pomocy(- 2,5)
LO w Zespole Szkół - Centrum Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Rawie Maz.wymagające pomocy (- 9,2) wymagające pomocy (- 11,3)
LO im K.K. Baczyńskiego w Białej Rawskiej wymagające pomocy (- 2,5) wymagające pomocy (- 7,2)
I LO im. J. Chełmońskiego w Łowiczu sukcesu (0,7) sukcesu (2,3)
II LO im. M. Kopernika w Łowiczu sukcesu (0,4)wymagające pomocy (- 2,3)
IV LO w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 w Łowiczu wymagające pomocy (- 1,5) wymagające pomocy (- 0,1)
Pijarskie Liceum Ogólnokształcące Królowej Pokoju w Łowiczu sukcesu (9,0) sukcesu (3,1)

A może technikum?

W naszym regionie działa jedenaście techników. Tylko jedno z nich to podwójna szkoła sukcesu, w przedmiotach humanistycznych i ścisłych. Pięć z jedenastu techników w obu kategoriach wymaga pomocy.

Badacze wyznaczają EWD techników, porównując placówki tego typu w całej Polsce w ciągu trzech lat. Na tej podstawie wydzielają szkoły sukcesu, szkoły wymagające pomocy, szkoły wspierające i placówki niewykorzystanych szans.

Do szkół sukcesu zazwyczaj trafiają kandydaci z dobrymi wynikami, a po trzech latach uczeń ma przyrost wiedzy i wynik matury lepszy, niż zapewnia to przeciętne technikum w kraju. Eksperci prezentują wyniki EWD szkół na wykresie, na którym można osiągnąć od minus 15 do plus 15 punktów. Wśród analizowanych techników sukcesu oraz tych potrzebujących pomocy w choćby jednej kategorii są takie, które przekraczają 5 pkt, ale nie brakuje takich, które nieznacznie przekroczyły zero (w górę lub w dół). Szkoła wymagająca pomocy, według badaczy, zwykle przyjmuje słabeusza i kiepsko z nim pracuje. Wyniki matury i przyrost wiedzy są tam słabsze niż w przeciętnej placówce w Polsce. Ale w przypadku techników należy jednak zaznaczyć, że uczniowie zdobywają w nich nie tylko maturę, ale i zawód: zaś EWD nie pokazuje, jak dobrych fachowców kształci szkoła.

W Skierniewicach, Łowiczu, Rawie i Białej Rawskiej znalazły się też szkoły niewykorzystanych szans. Placówki te przyjmują zwykle dobrych kandydatów, wyniki matury są lepsze niż średnia w kraju, ale nie tak dobre, jak pozwalałby na to potencjał przyjmowanych pierwszaków. Wśród analizowanych techników nie ma natomiast szkół wspierających. Takie placówki najczęściej przyjmują słabszych kandydatów. Nie czynią z nich prymusów, ich wyniki z matury przeważnie są słabsze niż przeciętna, ale dzięki staraniom nauczycieli przyrost wiedzy jest tam znaczący.

Oceny techników publicznych według Instytutu Badań Edukacyjnych

Nazwa szkoły przedmiotyprzedmioty humanistyczne (pkt)przedmioty ścisłe (pkt)
Technikum w ZS nr 4 w Skierniewicachwymagające pomocy (- 1,4)wymagające pomocy (- 4,9)
Technikum w ZSZ nr 1 w Skierniewicachwymagające pomocy (- 0,3)wymagające pomocy (- 5,1)
Technikum w ZSZ nr 2 w Skierniewicachwymagające pomocy (- 2,3)wymagające pomocy (- 2,2)
Technikum w ZSZ nr 3 w Skierniewicachsukcesu (1,4)sukcesu (2,0)
Technikum w ZSP im. W. S. Reymonta w Rawie Maz.sukcesu (0,9) niewykorzystanych szans (- 0,7)
Technikum Mechaniczne w ZS w Rawie Maz. wymagające pomocy (- 3,5) wymagające pomocy (- 6,2)
Technikum w Białej Rawskiej sukcesu (3,9) wymagające pomocy (- 0,8)
Technikum nr 1 w ZSP nr 1 w Łowiczu wymagające pomocy (- 4,0) wymagające pomocy (- 0,9)
Technikum nr 2 w ZSP nr 2 w Łowiczu sukcesu (2,0) niewykorzystanych szans (- 0,6)
Technikum nr 13w ZSP nr 3 w Łowiczusukcesu (1,0)wymagające pomocy (- 3,6)
Technikum nr 4 w ZSP nr 4 w Łowiczu sukcesu (6,6) niewykorzystanych szans (- 0,3)

Marta Denisiuk

Marta Denisiuk

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.