Remont przejazdu w Arkadii pod Łowiczem wstrzymał blokady DK 70
Na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe w czwartek (10 października) ma rozpocząć się modernizację przejazdu kolejowego w podłowickiej Arkadii (gm. Nieborów). Wstrzyma ona organizację kolejnych blokad DK nr 70 przez łowiczan, którzy mają dość zalewu tirów na ul. Bolimowskiej i Warszawskiej, które są częścią krajówki.
Dzieje się tak dlatego, że planowane prace remontowe potrwają do 28 października i wiążą się z całkowitym zamknięciem dla ruchu samochodowego drogi krajowej nr 70. Przejazd w Arkadii ma być nieprzejezdny od czwartkowego ranka (do wstrzymania ruchu miało dojść już po zamknięciu tego numeru „ITS”).
- Roboty obejmą wymianę szyn oraz stabilizację toru - zapowiada Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK w Warszawie. - Dzięki nim pociągi pojadą szybciej i bezpieczniej. Prace przyniosą też korzyści kierowcom i mieszkańcom. Przejazd zyska nowe płyty przejazdowe oraz nową nawierzchnię drogową.
Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad w związku zamknięciem ruchliwej drogi przygotowała dla kierowców objazdy. - Objazd z Łowicza dla pojazdów ciężarowych poprowadzi: drogą krajową nr 14 do drogi wojewódzkiej 704 i dalej przez węzeł Łowicz autostradą A2 do węzła Skierniewice, skąd można wrócić na DK nr 70 w kierunku Skierniewic - informuje Maciej Zalewski z łódzkiego oddziału GDDKiA. - Objazd obowiązuje w obu kierunkach.
Dla kierowców aut osobowych przygotowano objazdy drogami lokalnymi. Z Łowicza pojadą oni przez Mysłaków, Bednary do Arkadii. Można też pojechać w kierunku Skierniewic przez Zielkowice, Bobrowniki i Bełchów. Tu także objazdy obowiązują w obu kierunkach. - Zamknięcie przejazdu jest nam na rękę, bo mieszkańcy Zatorza będą w tym czasie mogli zobaczyć, jak wygląda życie bez tirów - mówi Piotr Tarczyński, lider protestów drogowych, króre 3 i 4 października miały miejsce na ul. Warszawskiej i Bolimowskiej. Każdego dnia po pasach z przerwami na rozładowanie korków samochodowych przez 3 godziny przechodziło tam około 200 osób.
Tarczyński zapowiada kolejne blokady po otwarciu przejazdu kolejowego w Arkadii. Jaki jest ich dotychczasowy efekt?
Maciej Zalewski informuje, że oddział GDDKiA w Łodzi widzi zasadność budowy wschodniej obwodnicy Łowicza.
- Potrzeba realizacji obwodnicy Łowicza w ciągu drogi krajowej nr 70 została zgłoszona przez GDDKiA prawie rok temu do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa na kolejną perspektywę finansową UE (2021-2027) - przypomina przedstawiciel GDDKiA w Łodzi.
Dodaje on, iż obecnie obowiązujący program budowy dróg krajowych do 2025 roku nie przewiduje sfinansowania wschodniej obwodnicy pelikaniego grodu. Oznacza to, że z powodu braku akceptacji ze strony ministerstwa GDDKiA w Łodzi nie może podjąć nawet działań planistycznych.