Rewitalizacja centrum miasta: Najgorsze bramy Skierniewic

Czytaj dalej
Fot. Sławomir Burzyński
Sławomir Burzyński

Rewitalizacja centrum miasta: Najgorsze bramy Skierniewic

Sławomir Burzyński

Powstaje nowy program rewitalizacji centrum Skierniewic, mający zmienić oblicze miasta. Obejmie 20 procent powierzchni miasta z 30 procentami ogółu mieszkańców.

Chodziliśmy kilka dni po mieście i rozmawialiśmy z mieszkańcami. Wchodziliśmy w najgorsze bramy! – relacjonował Przemysław Bajor z łódzkiej firmy Bajor Consulting, dzieląc się wrażeniami z pełnego niebezpieczeństw tworzenia „Lokalnego programu rewitalizacji miasta Skierniewice na lata 2015-2022”, jaki zamówił skierniewicki ratusz.

Około 10-osobowa grupka przedstawicieli organizacji pozarządowych przybyłych na spotkanie w urzędzie miasta – nazwane konsultacjami społecznymi – usłyszała, że program rewitalizacji „ma budzić pomysły, żeby miasto było lepsze dla mieszkańców”, a „Skierniewice są fajnym miejscem”, bo mieszkańcy mogą pracować w Łodzi czy Warszawie, więc „bezrobocia praktycznie nie ma”. Chwilę potem mówca jednak przyznał, że „ludzie mają problem, nie chcą jeździć do Warszawy, chcą pracować tutaj”, ale niestety na miejscu „jest problem z pracą za dobre pieniądze”. Są też zalety, na przykład: – Nigdzie nie widzieliśmy tylu rowerów co w Skierniewicach.

Ile kosztowało to spotkanie dla 10 osób? Jak się okazuje, było „w pakiecie” i nie kosztowało dodatkowych pieniędzy.

Bajor Consulting został wybrany w drodze zapytania ofertowego spośród 5 firm do opracowania do połowy przyszłego roku nowego programu rewitalizacji miasta – który jest niezbędnym dokumentem przy staraniu się o dotacje – składając najniższą ofertę w kwocie 39.360 zł. Na podstawie tego programu wydział pozyskiwania środków zewnętrznych, kierowany przez Zbigniewa Sawickiego, będzie robił projekty.

Rzecz w tym, że Skierniewice przygotowują się do sięgnięcia po unijne pieniądze, prawdopodobnie z ostatniego już dużego rozdania i władze samorządowe chcą wyszarpać dla miasta jak najwięcej. A na rewitalizację, czyli „odnowę struktury społecznej oraz gospodarczej wybranego obszaru miasta” będzie duża kasa.

W połowie 2009 roku miasto otrzymało już lokalny program rewitalizacji na lata 2009-2015, który w sporej części pokrywa się z obecnie przygotowywanym, którego zarysy przedstawił przedstawiciel firmy Bajor Consulting. Dlaczego więc nie skorzystano z tego co jest, nanosząc jedynie korekty i poprawki? Bo, jak wyjaśniają w ratuszu, to niemożliwe.

– Projekty uzyskujące wsparcie w ramach działania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014 - 2020 muszą wynikać z programu rewitalizacji, opracowanego zgodnie z wymogami określonymi w Wytycznych Ministra Infrastruktury i Rozwoju – wyjaśnia Edyta Cieślak z wydziału rozwoju gospodarczego UM.

Te ministerialne wytyczne są zgodne dopiero z nową ustawą o rewitalizacji z 9 października tego roku. Trzeba więc wydać kasę na lokalny program rewitalizacji jeszcze raz i kropka.

Programem tym zostaną objęte dwa obszary zawierające 20 procent powierzchni miasta Skierniewice z 30 procentami ogółu mieszkańców. Pierwszy obszar zamyka się pomiędzy torami kolejowymi od północy a ulicami Lelewela, Reymonta, Ogrodową, 1 Maja do rzeki i z powrotem na północ przez park, obejmuje też parowozownię. To najstarsze centrum miasta z przyległościami, wśród nich są przerażające bramy przytaczane przez Przemysława Bajora…

Drugi obszar jest terenem koszar przy ulicy Batorego, który w założeniu będzie przeznaczony na działalność edukacyjną i kulturalną, „pozytywnie oddziaływując na inne części miasta”.

Co w praktyce z tego wyniknie dla miasta i mieszkańców, okaże się w najbliższych latach. Szczegóły rewitalizacji centrum Skierniewic przekażemy za kilka miesięcy, po opracowaniu programu.

Ze strony internetowej Bajor Consulting

Czym jest rewitalizacja?

Pojęcie rewitalizacji określane jest jako odbudowa, renowacja czyli przywracanie stanu pierwotnego lub minimum stanu używalności jakiegoś obiektu lub terenu. Pamiętać jednak musimy, że rewitalizacja to nie tylko renowacja budynków. Należy ją rozumieć jako odnowę całej struktury społecznej oraz gospodarczej miasta. Trwały rozwój miasta nastąpi bowiem tylko wtedy, gdy zapewnimy szanse wszystkim mieszkańcom bez względu na status społeczny. Dokumenty strategiczne muszą zaprogramować jak osiągnąć ten cel, zaplanować jakie grupy mieszkańców wymagają szczególnego wsparcia.

Przygotowanie Programu Rewitalizacji Miasta
Lokalny Program Rewitalizacji zatem, to dokument planistyczny, który diagnozuje sytuację w mieście oraz określa dzielnice wymagające przeprowadzenia zaplanowanych zadań rewitalizacyjnych. Dlatego najważniejszą częścią Lokalnego Programu Rewitalizacji jest diagnoza, która wskaże szanse i zagrożenia rozwoju obszaru miejskiego. Należy zidentyfikować te obszary, które w rzeczywistości spełniają kryteria poddania ich procesom rewitalizacyjnym. Dokonując tego wyboru należy wziąć pod uwagę poziom:
•bezrobocia,
•ubóstwa oraz trudne warunki mieszkaniowe,
•przestępczości,
•wykształcenia mieszkańców,
•przedsiębiorczości mieszkańców,
•degradacji technicznej infrastruktury i budynków,
•zanieczyszczenia środowiska naturalnego.
Metody
Wybierając metody opracowania Lokalnego Programu Rewitalizacji i formy jego prezentowania wykorzystany zostanie dorobek teoretyczny, polski i zagraniczny uwzględniający postęp wiedzy w tej dziedzinie, doświadczenia zespołów opracowujących strategie dla różnych jednostek terytorialnych jak również metodologię i zasady prezentowania planów strategicznych zalecanych przez Unię Europejską i stosowanych przez regiony krajów do Unii należących.

Partnerstwo
Rozwój Miasta jest sprawą wspólną całej jego społeczności. LPR będzie tak opracowany, aby zaakceptowało go i realizowało jak najwięcej uczestników życia społecznego i gospodarczego. Władzy samorządowej przypada tu szczególna rola inicjatora, koordynatora, a często także realizatora poszczególnych działań. Kluczowym warunkiem powodzenia Lokalnego Programu Rewitalizacji jest uzyskanie konsensusu różnych aktorów zaangażowanych w proces ich tworzenia. Porozumienia pomiędzy nimi dotyczą zwykle wielu aspektów operacji, zawsze jednak wyboru miejsca rewitalizacji i wysokości środków publicznych przeznaczonych na ich realizację.

Sławomir Burzyński

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.