Spółka Trakcja PRKiL prosi PKP PLK o wydłużenie terminu ukończenia wiaduktu w Łowiczu [ZDJĘCIA]

Czytaj dalej
Fot. Rafał Klepczarek
Rafał Klepczarek

Spółka Trakcja PRKiL prosi PKP PLK o wydłużenie terminu ukończenia wiaduktu w Łowiczu [ZDJĘCIA]

Rafał Klepczarek

Mieszkańcy Łowicza z niepokojem patrzą na postęp prac przy modernizacji stacji kolejowej oraz przebudowie torowiska i budowie wiaduktu drogowego w rejonie ul. 3 Maja.

- Mało kto wierzy, że inwestycja ta zgodnie z planem zakończy się do końca przyszłego roku - mówią mieszkańcy Zatorza, pod którymi "oknami" prowadzone są prace.

Do naszej redakcji docierają także informacje o nie najlepszej kondycji finansowej stołecznej spółki Trakcja PRKiL, która na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe realizuje inwestycję wartą 428 milionów złotych netto. Jak to wygląda w rzeczywistości?
Na początek trochę historii. 18 kwietnia 2017 roku w łowickim ratuszu w błysku fleszy przedstawiciele PKP PLK zawarli umowę ze stołeczną spółką Trakcja PRKiL. Do końca października 2020 roku miała ona zmodernizować nie tylko ponad 50 kilometrów torowiska linii E20 między Sochaczewem a Żychlinem, ale także wybuduje oczekiwany przez zmotoryzowanych łowiczan wiadukt drogowy.

W ramach modernizacji sieci kolejowej rozpoczęto budowę wiaduktu nad niebezpiecznym i „wiecznie” zamkniętym przejazdem kolejowym na ul. 3 Maja. Będzie to 400-metrowa konstrukcja składająca się z dwupasmowej jezdni. Po jej lewej stronie, jadąc od strony centrum Łowicza, znajdzie się chodnik dla pieszych, a po prawej ścieżka rowerowa.

Zdemontowaną kładkę dla pieszych przy dworcu PKP Łowicz Główny zastąpią natomiast podziemne przejścia pod peronami. Te ostatnie zostaną podwyższone oraz wzbogacone między innymi o nowe wiaty, ławki i system wizualnej informacji dla podróżnych. Z pierwszego z nich pasażerowie pociągów mają korzystać już w sierpniu tego roku.

- Aktualnie prowadzone są rozmowy z zamawiającym na temat wydłużenia terminu zakończenia inwestycji, wynikającego z wystąpienia okoliczności niezależnych od wykonawcy - informuje Robert Kuczyński, rzecznik prasowy Trakcji PRKiL w Warszawie. -W trakcie realizacji robót napotkano na szereg przeszkód, które bezpośrednio wpłynęły na wydłużenie terminu zakończenia kontraktu.

Przedstawiciel wykonawcy robót zleconych przez PKP PLK wskazuje na odkrycie w lutym nieznanych podziemnych budowli ceglanych w obrębie mostu w Mysłakowie na rzece Skierniewce. Wojewódzki konserwator zabytków w Łodzi wstrzymał wykonywanie robót na czas przeprowadzenia badań archeologicznych. Z naszych informacji wynika, że prace zostały wznowione dopiero w tym miesiącu. Badania archeologiczne miały wpływ na termin realizacji pozostałych robót na torze nr 2 na odcinku Bednary – Łowicz.

- Po wykonaniu ekspertyzy mostu nad rzeką Zwierzyniec stwierdzono, że stan techniczny obiektu uległ znacznemu pogorszeniu od czasu wykonania projektu budowlanego - dodaje Kuczyński. - Odnotowano między innymi brak spełnienia warunków bezpiecznej eksploatacji dla użytkowania linii kolejowej przebiegającej przez most, co wymusiło aktualizację dokumentacji projektowej obiektu i tym samym zwiększyło zakres wykonywanych robót i czas niezbędny na ich realizację.

Rzecznik prasowy Trakcji PRKiL wskazuje także, iż w trakcie prowadzonych prac wciąż ujawniają się kolejne kolizje z infrastrukturą podziemną nie ujętą w dokumentacji projektowej, co wymaga zmian w dokumentacji oraz wydłuża czas realizacji projektu.

Z kolei Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK informuje, że inwestor analizuje z wykonawcą "możliwość zmiany technologii prowadzenia prac, aby utrzymać harmonogram inwestycji".

Co z wiaduktem? - Budowa wiaduktu jest realizowana - zapewnia Jakubowski. - Prace przy tym zadaniu są powiązane z budową nowego układu drogowego, który ma wykonać miasto. Drogi będą stanowiły objazd przy budowie wiaduktu i podczas zamknięcia przejazdu kolejowo-drogowego ul. 3 Maja.

Natomiast wykonawca nie odpowiedział nam konkretnie na pytanie dotyczące tego, czy za brak postępów w pracach na linii E20 nie odpowiada także trudna sytuacja spółki.

Na zdjęciach prezentujemy zaawansowanie prac na 7 marca 2019 roku. Od tego czasu niewiele się zmieniło.

Rafał Klepczarek

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2025 Polska Press Sp. z o.o.

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z niniejszej strony internetowej, w tym ze znajdujących się na niej publikacji, przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody Polska Press Sp. z o.o. w Warszawie jest niedozwolone. Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są tutaj.