Tunel drogowy w Łowiczu powstanie kosztem zmniejszenia nakładów na oczyszczalnię
Potwierdziły się nasze informacje mówiące, że władze Łowicza unieważnią przetarg na modernizację oczyszczalni ścieków. Dzięki temu ratusz znalazł pieniądze na budowę tunelu drogowego pod torowiskiem, które przebiega przez ulicę Mostową. A warto przypomnieć, że PKP Polskie Linie Kolejowe planują zlikwidować istniejący tam przejazd kolejowy, gdyż ma tam nastąpić znaczne nasilenie ruchu pociągów do nawet 300 dobowo.
Burmistrz Krzysztof Kaliński stara się obniżyć koszty modernizacji oczyszczalni ścieków, aby nie zadłużać miasta tak mocno, iż będzie musiało ciąć ważne dla społeczeństwa inwestycje. Należy do nich tunel pod torami w ciągu ul. Mostowej i Armii Krajowej.
Inwestycja szacowana na ponad 26 mln zł ma zostać wykonana w latach 2019-23 wspólnie z PKP PLK. Miasto wyłoży na nią 12 mln zł, a kolej ponad 6 mln zł. Pozostałe pieniądze ratusz chce pozyskać w latach 2021-2022 z funduszy rządowych.
Poza kilkunastometrowym tunelem drogowym inwestycja ta obejmie na budowę dwóch rond. Pierwsze z nich ma powstać w miejscu zieleńca, który rozwidla ul. Mostową i Blich. Drugie natomiast ma zostać zbudowane w rejonie budynku przy ul. Armii Krajowej, w którym niegdyś działała apteka oraz gabinet stomatologiczny. W ulicę Nadburzańską od centrum miasta nie będzie się wjeżdżało bezpośrednio z tunelu, ale drogą wychodzącą z ronda, wiodącą wokół budynku, w którym znajduje się biuro podatkowe.
Aby mieć pieniądze na tę kosztowną, ale zarazem udrażniającą ruch samochodowy w centrum miasta, inwestycję władze miasta podjęły decyzję, związaną przetargiem na modernizację oczyszczalni ścieków. Najtańsza oferta złożona do ratusza opiewa na kwotę ponad 116 mln zł. Do tego dochodzi jeszcze kilka mln zł na koszty różnego rodzaju nadzorów inwestorskich.
Z informacji przekazanych nam przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie wynika, że nie godzi się na zwiększenie z 45 mln zł netto do 66 mln zł netto unijnego dofinansowania modernizacji oczyszczalni ścieków, gdyż nie ma na to pieniędzy.
- Nasz budżet bez zwiększenia dotacji unijnej nie jest w stanie udźwignąć tak kosztownej modernizacji oczyszczalni ścieków, a o tunelu musielibyśmy zapomnieć – informuje burmistrz Krzysztof Kaliński. – Dlatego też chcemy zmniejszyć zakres prac i całe zadanie podzielić na etapy.
Zgodnie z naszymi zapowiedziami w poniedziałek (11 marca) na nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej w Łowiczu jej członkowie upoważnili burmistrza Kalińskiego do zawarcia porozumienia z koleją w sprawie tunelu drogowego. Debatowano także nad zmianą wieloletniej prognozy finansowej miasta oraz dalszymi losami modernizacji oczyszczalni ścieków.
Z informacji przekazanych radnym przez burmistrza wynika, że władze miasta unieważnią przetarg na kosztowną modernizację. Rozpisany zostanie następny, który obejmie budowę części osadowej oczyszczalni, która praktycznie nie istnieje. W kolejnych zaś etapowo będzie modernizowana część ściekowa.
Takie rozwiązanie pozwoli jednocześnie wykorzystać unijną dotację, jak też zrealizować kosztowaną inwestycję w dłuższej perspektywie czasowej, a co za tym idzie nie pętać miasta inwestycyjnie z powodu znacznego zadłużenia.