Tunel drogowy w Łowiczu powstanie kosztem zmniejszenia wydatków na oczyszczalnię

Czytaj dalej
Fot. Rafał Klepczarek
Rafał Klepczarek

Tunel drogowy w Łowiczu powstanie kosztem zmniejszenia wydatków na oczyszczalnię

Rafał Klepczarek

Władze Łowicza prawdopodobnie unieważnią przetarg na modernizację oczyszczalni ścieków. Tak wynika z naszych nieoficjalnych informacji. Dzięki temu ratusz znajdzie pieniądze na budowę tunelu drogowego pod torowiskiem, które przebiega przez ulicę Mostową. A warto przypomnieć, że PKP Polskie Linie Kolejowe planują zlikwidować istniejący tam obecnie przejazd kolejowy.

Płynące coraz szerszą rzeką w stronę władz Łowicza głosy krytyki sprawiły, że burmistrz Krzysztof Kaliński stara się obniżyć koszty modernizacji oczyszczalni ścieków, aby nie zadłużać miasta tak bardzo, iż będzie musiało ciąć ważne dla społeczeństwa inwestycje. Należy do nich tunel pod torami w ciągu ul. Mostowej i Armii Krajowej.

Inwestycja szacowana na ponad 25 mln zł ma zostać wykonana w latach 2019-23 wspólnie z PKP PLK. Miasto wyłoży na nią ponad 20 mln zł, a kolej ponad 5 mln zł. Poza kilkunastometrowym tunelem drogowym obejmie ona budowę dwóch rond. Pierwsze z nich ma powstać w miejscu zieleńca, który rozwidla ul. Mostową i Blich. Drugie natomiast ma zostać zbudowane w rejonie budynku przy ul. Armii Krajowej, w którym niegdyś działała apteka. W ulicę Nadburzańską od centrum miasta nie będzie się wjeżdżało bezpośrednio z tunelu, ale drogą wychodzącą z ronda, wiodącą wokół budynku, w którym znajduje się biuro podatkowe.

Aby mieć pieniądze na tę kosztowną, ale zarazem udrażniającą ruch samochodowy w centrum miasta, inwestycję władze miasta muszą na początek podjąć decyzję, co dalej zrobić z przetargiem na modernizację oczyszczalni ścieków. Najtańsza oferta złożona do przetargu opiewa na kwotę ponad 116 mln zł. Do tego dochodzi jeszcze kilka mln zł na koszty różnego rodzaju nadzorów inwestorskich.

Z informacji przekazanych nam przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie wynika wprost, że nie godzi się on na zwiększenie z 45 mln zł netto do 66 mln zł netto unijnego dofinansowania tej inwestycji, gdyż nie ma na to pieniędzy.

Z naszych ustaleń wynika, więc że w poniedziałek (11 marca) na nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej w Łowiczu jej członkowie nie tylko upoważnią burmistrza Kalińskiego do zawarcia porozumienia z koleją w sprawie tunelu drogowego, ale także będą debatować nad zmianą wieloletniej prognozy finansowej miasta, gdyż ten pierwszy może powstać jedynie kosztem zmniejszenia nakładów na oczyszczalnię.

Z nieoficjalnych informacji wynika, że władze miasta unieważnią przetarg na kosztowną modernizację. Rozpisany zostanie następny, który obejmie budowę części osadowej oczyszczalni. W kolejnych zaś etapowo będzie modernizowana część ściekowa.

Takie rozwiązanie pozwoli jednocześnie wykorzystać unijną dotację, jak też zrealizować kosztowaną inwestycję w dłuższej perspektywie czasowej, a co za tym idzie nie pętać miasta inwestycyjnie z powodu ogromnego zadłużenia. Władze miasta nie zamierzają natomiast zmieniać kosztownej technologii oczyszczania ścieków.

Rafał Klepczarek

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.