Władze Łowicza poparły starania mieszkańców, którzy chcą wyrzucić tiry z Zatorza

Czytaj dalej
Fot. Rafał Klepczarek
Rafał Klepczarek

Władze Łowicza poparły starania mieszkańców, którzy chcą wyrzucić tiry z Zatorza

Rafał Klepczarek

Rada Miejska w Łowiczu oraz burmistrz Krzysztof Kaliński wystąpili z apelem do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Łodzi o zintensyfikowanie prac związanych z budową wschodniej obwodnicy pelikaniego grodu. Ma ona połączyć przez most na Bzurze trasę poznańską (DK 92) z drogą na Skierniewice (DK 70).

- Według naszej oceny natężenie ruchu na ul. Bolimowskiej i Warszawskiej może sięgać dobowo 15 tys. pojazdów - informuje burmistrz Krzysztof Kaliński w piśmie do GDDKiA w Łodzi. - Mieszkanie, funkcjonowanie i poruszanie się po łowickim odcinku DK 70 (ulice Warszawska i Bolimowska - przyp. red.) obecnie jest koszmarem.

Działania władz miasta są pokłosiem skarg mieszkańców łowickiego Zatorza. Domagają się oni od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie „wyeliminowania tranzytowego ruchu samochodowego” na fragmencie drogi krajowej nr 70. Pod pismem Piotra Tarczyńskiego do GDDKiA podpisało się ponad 300 osób z osiedli: Konopnickiej, Dąbrówka, Szarych Szeregów oraz ulicy Warszawska i Bolimowska.

- Od wielu lat w Europie wyprowadza się z miast ciężki ruch samochodowy i jest rzeczną całkowicie niezrozumiałą i nie do przyjęcia, że w dzielnice mieszkaniowe Łowicza wprowadzony został ciężki ruch tranzytowy związany z przebiegającą nieopodal autostradą - informuje Piotr Tarczyński.

Ludzie skarżą się nie tylko na hałas i spaliny, ale wskazują także na zagrożenie zdrowia i życia mieszkańców wschodniej dzielnicy Łowicza, przez którą każdego dnia przejeżdżają tysiące ciężarówek, jadący od trasy poznańskiej (DK 92) w kierunku wjazdu na autostradę A2 w gminie Nieborów i odwrotnie.

Starania mieszkańców, którzy coraz częściej mówią o zablokowaniu ul. Bolimowskiej i Warszawskiej (łowicka część drogi krajowej nr 70), o budowę wschodniej obwodnicy miasta poparł pismem do dyrekcji dróg krajowych burmistrz Krzysztof Kaliński.

- Należy zauważyć, że obecny układ drogowy, charakteryzujący się dużą liczbą skrzyżowań i zajadów wywołuje znaczne spowolnienie ruchu, czego efektem jest spotęgowanie natężenia hałasu i wzrost emisji spalin - napisał burmistrz Kaliński w piśmie do GDDKiA, dodając, iż narastająca determinacja mieszkańców może skutkować działaniami utrudniającymi przejazd łowickim odcinkiem krajowej „siedemdziesiątki”.

Rozwiązaniem problemu byłaby budowa niespełna dwukilometrowej drogi z mostem na Bzurze i taką propozycję GDDKiA złożyły władze miasta oraz mieszkańcy pełnego tirów Zatorza. O inwestycji szacowanej obecnie na około 50 mln zł mówiło się już kilka lat temu.

W odpowiedzi przedstawiciele dyrekcji dróg krajowych poinformowali zainteresowanych, iż potrzebę budowy obwodnicy miasta zgłoszono do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa w Warszawie z perspektywą na realizację przy wsparciu unijnym w latach 2021-27.

Przebieg planowanej obwodnicy jest jednak inny o tego, który mieszkańcy wskazali na mapie załączonej do wniosku wysłanego do centrali GDDKiA w Warszawie. W planach łódzkiego oddziału dyrekcji dróg krajowych znalazła się potężna inwestycja drogowa, która wyjdzie z DK 92 (trasa poznańska), ominie łukiem północne dzielnice Łowicza, a następnie przetnie DK 92, DK 70 (trasa Łowicz-Skierniewice) i wejdzie w DK 14 (Łowicz-Łódź).

- Plany są takie, aby przyszła obwodnica zaczynała się (jadąc od strony Poznania) na DK 92 przed skrzyżowaniem z DK 70 - informuje Maciej Zalewski, rzecznik prasowy łódzkiego oddziału GDDKiA. - Następnie odchodziłaby na północ i północny wschód, aby ominąć część Łowicza rozciągającą się po północnej stronie DK 92. Następnie łukiem kierowałaby się południe. Przecinała obecną DK 70 na wschód od skrzyżowania DK 70 z ulicą Arkadyjską i później płynnie włączała w DK 14. Tym samym „zbierałaby” ruch z trzech dróg krajowych, wyprowadzając go z centrum Łowicza - dodaje reprezentant zarządcy krajowej „siedemdziesiątki”.

Rafał Klepczarek

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.