Władze Łowicza zapraszają na Majówkę Melomana 2019
Władze miasta zapraszają na dwa koncerty organizowane w ramach Majówki Melomana w łowickiej Galerii Browarna. Wstęp na majowe wydarzenia muzyczne jest bezpłatny.
W środę (1 maja) o godz. 17 rozpocznie się koncert zatytułowany "Najpiękniejsze pieśni Stanisława Moniuszki w 200. rocznicę urodzin".
W Galerii Browarna tego dnia wystąpią: Anna Jeremus–Lewandowska - sopran i prowadzenie koncertu, Ziemowit Wojtczak – baryton oraz Jarosław Domagała – fortepian.
Natomiast w piątek (3 maja) na tę samą godzinę w GB planowany jest recital pianistyczny z muzyką polską w wykonaniu Pawła Wołowicza.
Informacje o wykonawcach:
prof. dr hab. Anna Jeremus-Lewandowska
Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi. Debiutowała partią Rozyny w operze G.Rossiniego Cyrulik sewilski na scenie Państwowej Opery w Bydgoszczy. Następnie brała udział w premierowych przestawieniach opery W. A. Mozarta Czarodziejski flet (Królowa nocy) w Operze Śląskiej, współpracowała z Warszawską Operą Kameralną oraz Operetką Warszawską. Na stałe była związana z Teatrem Wielkim w Łodzi, w którym brała udział w kilkudziesięciu premierowych przedstawieniach operowych. Z Teatrem Wielkim w Łodzi wielokrotnie występowała na scenach teatrów w Niemczech, Holandii, Hiszpanii odbywając tournée artystyczne. Brała udział w premierach Strasznego Dworu, Halki i Barona cygańskiego w Chicago, USA.
Przez pięć lat, brała udział w muzycznych programach telewizyjnych, przedstawiając przeboje kompozytorów polskich oraz najpopularniejsze arie z repertuaru operowego i operetkowego dla TV Regionalnej i TV Polonia.
Kreowała partię Hanny w bezpośredniej transmisji na cały świat przedstawienia Straszny Dwór S. Moniuszki, realizowanej przez TV Polania. Współpracowała z zespołem Polskiej Opery Kameralnej, śpiewając główne partie w licznych przedstawieniach operowych na terenie całego kraju.
W swoim repertuarze ma ponad trzydzieści ról operowych, operetkowych oraz partie z repertuaru oratoryjnego. Najważniejsze role: Rozyna w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego, Norina w Don Pasquale, Adina w Napoju miłosnym G. Donizettiego, Królowa Nocy w Czarodziejskim flecie, Konstancja w Uprowadzeniu z seraju, Zuzanna w Weselu Figara W.A. Mozarta, Violetta w Traviacie, Gilda w Rigoletto G. Verdiego, Hanna w Strasznym Dworze St. Moniuszki, Basia w Krakowiakach i Góralach J. Stefaniego oraz Adela w Zemście nietoperza J. Straussa, Laura w Studencie żebraku K. Millöckera. Była również wielokrotnie solistką Festiwali Operowo Operetkowych w Ciechocinku.
Działalność pedagogiczną rozpoczęła na Uniwersytecie Łódzkim – w Katedrze Edukacji Artystycznej. Następnie współpracowała z UMFC z Wydziałem Instrumentalno Pedagogicznym w Białymstoku.
Od 2010 r. pracuje jako profesor Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Postanowieniem Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego z dnia 18 kwietnia 2013 r. otrzymała tytuł profesora sztuk muzycznych
Jest członkiem Łódzkiego Towarzystwa Naukowego, Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Śpiewu.
Swój czas dzieli pomiędzy działalność pedagogiczną, naukową i publicystyczną, ale przede wszystkim aktywną działalność koncertową.
Prowadzi spotkania z twórcami kultury w ramach Czwartkowego Forum Kultury Politechniki Łódzkiej.
Jest twórcą i dyrektorem Letniego Festiwalu Muzycznego w Kutnie. Program festiwalu skupia się na muzyce klasycznej, a wydarzenia w jego ramach odbywają się w całym mieście i okolicach. Pierwsza edycja odbyła się w 2010 roku.
Integralną częścią Letniego Festiwalu Muzycznego w Kutnie są Międzynarodowe Warsztaty Wokalne prof. dr hab. Anny Jeremus-Lewandowskiej. Pierwsza edycja odbyła sie w 2009 roku.
Prowadziła działalność publicystyczną – była redaktorem naczelnym czasopisma Poradnik Muzyczny w lata 2002-2007 , a także autorem felietonów o muzyce dla wydawnictw lokalnych.
W 2014 roku została odznaczona medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”
W 2016 odznaczona Medalem Złotym za długoletnią służbę, nadanym przez Prezydenta RP..
W 2018 odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasługi, nadanym przez Prezydenta RP.
dr Jarosław Domagała
Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie fortepianu prof. Anny Wesołowskiej-Firlej. Posiada stopień naukowy doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, dysertację doktorską obronił na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Posiada duże doświadczenie artystyczne. Był korepetytorem i akompaniatorem w Teatrze Wielkim w Łodzi, odbył również staż zawodowy w Niemczech. Jako akompaniator współpracował z cenionymi artystami, m.in.: prof. A. Jeremus-Lewandowską (AM w Poznaniu), prof. G. Flicińską-Panfil (AM w Poznaniu), prof. B. Zawadzką (AM w Łodzi), prof. dr hab. E. Iżykowską (UMCF), prof. dr hab. W. Bednarkiem (AM w Bydgoszczy), A. Lubańską (Opera Narodowa w W-wie), A. Zdunikowskim (Opera Narodowa w W-wie), B. Grabias (Teatr Wielki w Łodzi), A. Mikołajczyk (Opera Monachijska), A. Niemirowiczem (Teatr Wielki w Łodzi), A. Węgorzewską A. Ładyszem. Towarzyszył również jako akompaniator znanym artystom polskiej estrady, m.in.: Joannie Rawik, Halinie Frąckowiak, Jackowi Wójcickiemu, Katarzynie Jamróz, Krzysztofowi Hanke. Współpracował również jako pianista-akompaniator ze znanymi polskim aktorami, m.in.: Wojciechem Siemionem, Jerzym Zelnikiem, Jolantą Lothe. Współpracował także z cenionymi zespołami muzycznymi.
Prowadził zajęcia z zakresu kameralistyki wokalnej podczas międzynarodowych warsztatów wokalnych. Podczas nich współpracował z wieloma wybitnymi pedagogami, m.in. prof. Zdzisławą Donat (Teatr Wielki w Warszawie), prof. Urszulą Trawińską-Moroz (Teatr Wielki w Warszawie), prof. Izabelą Kłosińską (Teatr Wielki w Warszawie), prof. Ryszardem Karczykowskim, prof. Piotrem Kusiewiczem (AM w Gdańsku), prof. Henryką Januszewską (AM w Katowicach). Był również akompaniatorem podczas Mistrzowskich Kursów Wokalnych prof. Teresy Żylis-Gary. W zajęciach wzięli udział studenci wydziałów wokalnych wyższych szkół muzycznych z Polski, Białorusi, Ukrainy, Belgii i Chin. Współpracował z kilkoma cenionymi zespołami muzycznymi, m.in.: Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Łomżyńską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Politechniki Łódzkiej, Kwartetem smyczkowym „Polish String Quartet” z Łodzi.
Koncertował jako solista i akompaniator w wielu krajach, m.in.: Kanadzie, Niemczech, Holandii, Austrii, Szwecji, Szwajcarii, Francji, Norwegii, Czechach, Słowacji, Serbii, Ukrainie, Chorwacji i Hiszpanii. Dokonał kilku nagrań muzycznych, towarzysząc w charakterze akompaniatora solistom i chórom. Przyczynił się do odkrycia i popularyzacji dorobku kompozytorskiego ks. Eugeniusza Gruberskiego, Ludwika Teodora Płosajkiewicza, E.T.A. Hoffmana i Wacława Lachmana.
Prowadzi ożywioną działalność naukową. Jest autorem kilku książek i ok. 50 artykułów, w których przedstawia różnorodne aspekty kultury muzycznej i edukacji artystycznej. Publikacje zamieszcza w cenionych pismach, m.in.: „Wychowanie Muzyczne w Szkole”, „Notatki Płockie”, Kutnowskie Zeszyty Regionalne”, „Studia Płockie”, „Rocznik Gostyniński”, „Poradnik Muzyczny”, „Kultura i edukacja”. Wszedł w skład zespołu ekspertów, który przygotował na zlecenie MKiDN Raport o stanie szkolnictwa muzycznego w Polsce.
Osiągnął liczne sukcesy pedagogiczne, uczniowie klasy fortepianu J. Domagały uzyskali wiele nagród na konkursach muzycznych ogólnopolskich, międzywojewódzkich i regionalnych. Jest dyrektorem Szkoły Muzycznej I stopnia im. S. Moniuszki w Gąbinie, przyczynił się do znaczących sukcesów dydaktycznych i artystycznych szkoły (90 nagród i wyróżnień) oraz zapewnił odpowiednie warunki pracy szkoły tworząc bazę instrumentalną i lokalową. Jest autorem dwóch eksperymentów pedagogicznych, które szkoła realizuje za zgodą MKiDN. Był pedagogiem Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Realizował ponadto zajęcia jako wykładowca na Studiach Podyplomowych Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica w Płocku. W latach 2004-2010 był ekspertem Ministerstwa Edukacji Narodowej w zakresie awansu zawodowego nauczycieli szkolnictwa artystycznego.
Jest zastępcą przewodniczącego Społecznego Komitetu Obchodów 200-rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki. Jest członkiem Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Towarzystwa Naukowego Płockiego. W latach 2004-2010 był ekspertem Ministerstwa Edukacji Narodowej w zakresie awansu zawodowego nauczycieli szkolnictwa artystycznego.
W dowód uznania za szczególne osiągnięcia w zakresie upowszechniania kultury otrzymał kilkanaście nagród i wyróżnień, m.in. Odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Nagrodę Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie za szczególny wkład w rozwój edukacji muzycznej w Polsce, Nagrodę Prezydenta Miasta Płocka za osiągnięcia w dziedzinie twórczości i edukacji artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury; Dyplom uznania Prezydenta Miasta Kutna za szczególne osiągnięcia w rozwoju życia kulturalnego miasta; Nagrodę Starosty Powiatu Kutnowskiego w dziedzinie upowszechniania kultury; Nagrodę Burmistrza Miasta Gostynina za osiągnięcia w pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz nagrody Burmistrza Miasta i Gminy Gąbin.
prof. dr hab. Ziemowit Wojtczak
Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie śpiewu prof. Haliny Romanowskiej. Równolegle studiował metodykę nauczania śpiewu pod kierunkiem prof. Tatiany Mazurkiewicz. W czasie studiów dwukrotnie brał udział w Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Kameralnej (1989 r. – wyróżnienie; 1992 r. – III nagroda).
Solista Teatru Muzycznego w Łodzi od roku 1991. Jego repertuar obejmuje ponad pięćdziesiąt ról w musicalach, operetkach klasycznych, operach, farsach muzycznych oraz rewiach, koncertach i przedstawieniach dla dzieci (m.in.: partie Homonaya i Żupana w Baronie cygańskim J. Straussa, Eisensteina w Zemście nietoperza J. Straussa, Carlinga w operetce Wiktoria i jej huzar P. Abrahama, Lejzora Wolfa w Skrzypku na dachu J. Bocka, Papagena w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta). W spektaklach tych brał udział nie tylko na scenie łódzkiej, ale także na wielu scenach w całej Polsce m.in. w Częstochowie, Opolu, Warszawie, Bytomiu, Wrocławiu, Rybniku, Elblągu, Olsztynie, Kaliszu, Sopocie, Płocku, Sanoku, Krynicy, Rzeszowie i wielu innych, występując łącznie na scenie ponad 1000 razy. Wraz z zespołem Teatru Muzycznego w Łodzi występował także w Niemczech, Austrii, Belgii, Danii, Szwajcarii, Luxemburgu, Francji oraz we Włoszech. Śpiewał m.in. w takich miastach jak Berlin (Filharmonia Berlińska), Monachium (Filharmonia), Bonn (BeethovenHalle), Lipsk (Gewandhaus), Kolonia, Frankfurt/Main, Bruksela, Brugia, Kopenhaga, Zurych, Hamburg, Heilbronn, Merano, Strassbourg, Düsseldorf, Antwerpia, Norymberga (Meistersingerhalle), Stuttgart, Hannover, Lucerna, Bazylea, Rostock, Brema, Lubeka, Getynga, Luxemburg, i wielu innych. Łącznie poza granicami kraju wystąpił blisko 400 razy w ponad 140 miastach Europy. W roku 2006 odbył tournee artystyczne realizując partię Papagena w operze W. A. Mozarta „Czarodziejski flet”, śpiewając na wielu letnich festiwalach w Niemczech.
Od 1992 roku pracuje także w Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie prowadzi klasę śpiewu solowego, przez wiele lat był opiekunem Koła Naukowego Wokalistów, jest członkiem Senatu Uczelni, a także promotorem i recenzentem wielu prac magisterskich i doktorskich oraz recenzentem w przewodach habilitacyjnych. W roku 2003 został odznaczony odznaką „Zasłużony Działacz Kultury” przyznawaną przez Ministra Kultury i Sztuki. Trzykrotnie też otrzymał nagrodę Rektora Akademii Muzycznej w Łodzi. W roku 2006 uzyskał stopień naukowy doktora habilitowanego sztuki, od roku 2007 zatrudniony na stanowisku profesora nadzwyczajnego Akademii Muzycznej w Łodzi. W roku 2014 uzyskał tytuł profesora sztuk muzycznych.
Przez cały czas bierze czynny udział w życiu muzycznym macierzystej uczelni oraz Regionu, występuje na estradach filharmonicznych i licznych festiwalach muzycznych w kraju i za granicą. W roku 2004 wraz z chórem Akademii Muzycznej w Łodzi wykonał dwukrotnie Deutsches Requiem J. Brahmsa, a w maju 2005 roku został zaproszony przez Filharmonię Łódzką do wykonania Requiem Wojennego B. Brittena. Miał także przyjemność występować w dwóch edycjach festiwalu muzyki Festival International de Musique Sion-Valais w Sion w Szwajcarii (2010 i 2012), gdzie pod kierunkiem Shlomo Mintza realizował partie basowe/barytonowe w „Requiem” W. A. Mozarta, „Requiem” G. Faure, Mszy G-dur D 167, F. Schuberta i Te Deum, op. 103 A. Dworzaka. Specjalizuje się także w wykonawstwie pieśni artystycznej. Z tym repertuarem, wspólnie z pianistką Aleksandrą Nawe, wydał już m.in. dwie płyty CD oraz dokonał wielu rejestracji archiwalnych. Obecnie w przygotowaniu są kolejne płyty z repertuarem pieśniarskim. Jest autorem książki „Wieczory z liryką wokalną” oraz licznych artykułów naukowych z dziedziny wokalistyki. Przez dziesięć lat (2002–2012) był także stałym współpracownikiem pisma „Muzyka21”, będąc autorem ponad stu recenzji płytowych i kilkunastu artykułów.
Paweł Wołowicz
Paweł Wołowicz ukończył studia pianistyczne w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie fortepianu prof. Tadeusza Chmielewskiego i dra hab. Tomasza Bartoszka. Prowadzi zróżnicowaną działalność artystyczną — współpracował z Teatrem Wielkim w Łodzi w charakterze muzyka orkiestrowego (m.in. światowa premiera opery Złote runo Aleksandra Tansmana, polska premiera dzieła Zane’a Zalisa I Believe – A Holocaust Ora-torio For Today). Koncertuje jako solista oraz w różnych składach kameralnych (duet forte-pianowy z bratem Piotrem), głównie na terenie kraju oraz za granicą (Stany Zjednoczone). W ostatnim czasie występował w cyklicznie organizowanych oprowadzeniach po Pałacu Muzyki w Łodzi, które zostały objęte patronatem Europejskiego Roku Dziedzictwa Kulturowego 2018. Ponadto kilkakrotnie był zapraszany w roli pianisty do wydarzeń organizowanych przez Katedrę Kulturoznawstwa Uniwersytetu Gdańskiego. Brał udział w licznych kursach mi-strzowskich, m.in. z Kevinem Kennerem, Andrzejem Jasińskim, Jerzym Sulikowskim, Micha-łem Dziadem. Jego repertuar koncentruje się głównie wokół XX-wiecznej muzyki fortepiano-wej i muzyki współczesnej. Współpracuje z młodymi kompozytorami (Anna Sowa, Monika Dalach). Nie ogranicza się jednak tylko do roli muzyka, spełnia się bowiem pedagogicznie w łowickiej szkole muzycznej.