Wschodnia obwodnica Łowicza w najbliższych latach nie powstanie. Poziom hałasu ponad normę

Czytaj dalej
Fot. Rafał Klepczarek
Rafał Klepczarek

Wschodnia obwodnica Łowicza w najbliższych latach nie powstanie. Poziom hałasu ponad normę

Rafał Klepczarek

Tadeusz Woźniak, poseł RP z ramienia Solidarnej Polski w imieniu mieszkańców łowickiego Zatorza złożył interpelację do Ministerstwa Infrastruktury w Warszawie w sprawie budowy wschodniej obwodnicy Łowicza. Odpowiedź, którą otrzymał, nie daje szansy na to, aby w najbliższych latach strumień uciążliwych tirów został skierowany na nową drogę łączącą krajową „siedemdziesiątkę” z DK 92. Zatorzanie zapowiadają w lutym kolejne blokady ulic Bolimowskiej i Warszawskiej, będących częścią DK 70.

Mieszkańcy Łowicza skarżą się na zanieczyszczenie powietrza substancjami szkodliwymi i wysoki poziom hałasu emitowanego przez ruch samochodowy w strefie przylegającej do drogi krajowej nr 70. W połowie lutego poznany wyniki specjalistycznych badań poziomu hałasu i natężenia ruchu w tej części Łowicza. Zostały one zlecone przez łowicki ratusz na prośbę mieszkańców.

- Będziemy mieć wtedy twardy argument w rozmowach dotyczących wyprowadzenia z naszej dzielnicy tranzytowego ruchu ciężarówek – uważa Piotr Tarczyński, lider komitetu mieszkańców Zatorza.

Wstępne wyniki pomiarów wskazują na to, że sytuacja jest nieciekawa. Średnio w ciągu doby ul. Bolimowską przejeżdża 10,5 tys. aut, z których 60 proc. to ciężarówki. Poziom hałasu przekracza dopuszczalne normy: w nocy o prawie 10 decybeli (norma 56 dB; odnotowano blisko 66 dB), a w dzień do 6 decybeli (norma 61 dB; stwierdzono 67 dB).

Mieszkańcy Łowicza pomocy szukali m. in. u posła Tadeusza Woźniaka. Skutkiem wzmożonego ruchu tirów jest hałas, emisja spalin i olbrzymie natężenie ruchu powodującego drgania gruntu. Wpływa to nie tylko na jakość życia mieszkańców i ich zdrowie, ale także na stan techniczny budynków mieszkalnych.

Poseł Woźniak apelował więc do ministerstwa o uznanie budowy wschodniej obwodnicy Łowicza za zadanie priorytetowe, pytając przy tym m. in. o to, czy znajduje się ona w rządowych planach inwestycyjnych, a jeśli tak, to kiedy rozpoczną się prace związane z jej budową.

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber poinformował posła, iż „obecnie trwają prace nad nowym wieloletnim programem dedykowanym wyłącznie obwodnicom”.

- Obwodnica Łowicza zostanie przeanalizowana podczas trwających prac nad przedmiotowym programem – czytamy w odpowiedzi sekretarza stanu. - Należy przyjąć, że nowy program dotyczący obwodnic będzie programem wieloletnim. Na tym etapie prac za wcześnie jest mówić o dokładnym zakresie rzeczowym i finansowym. Założeniem nowego programu będzie budowa nowych obejść miejscowości tam gdzie uzasadnią to ważne czynniki ruchowe, czy społeczne.

Program ma być współfinansowany z funduszy unijnych w perspektywie, która rozpocznie się w 2021 roku.

Poseł Woźniak deklaruje, że nadal będzie zabiegał o budowę drogi, która wyprowadzi z miasta ruch tranzytowy tirów.

- Tego typu deklaracje już słyszeliśmy – mówi Tarczyński. – W przypadku dalszego braku postępu w działaniach zmierzających do budowy obwodnicy rozważymy zaostrzenie naszego protestu.

W ubiegłym roku zatorzanie blokowali ruch tirów, przechodząc przez przejścia dla pieszych. Co jakiś czas udrażniano ruch. Przepuszczane były też osobowe samochody.

Rafał Klepczarek

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2025 Polska Press Sp. z o.o.

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z niniejszej strony internetowej, w tym ze znajdujących się na niej publikacji, przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody Polska Press Sp. z o.o. w Warszawie jest niedozwolone. Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są tutaj.