Wschodnia obwodnica Łowicza w najbliższych latach nie powstanie. Poziom hałasu ponad normę

Czytaj dalej
Fot. Rafał Klepczarek
Rafał Klepczarek

Wschodnia obwodnica Łowicza w najbliższych latach nie powstanie. Poziom hałasu ponad normę

Rafał Klepczarek

Tadeusz Woźniak, poseł RP z ramienia Solidarnej Polski w imieniu mieszkańców łowickiego Zatorza złożył interpelację do Ministerstwa Infrastruktury w Warszawie w sprawie budowy wschodniej obwodnicy Łowicza. Odpowiedź, którą otrzymał, nie daje szansy na to, aby w najbliższych latach strumień uciążliwych tirów został skierowany na nową drogę łączącą krajową „siedemdziesiątkę” z DK 92. Zatorzanie zapowiadają w lutym kolejne blokady ulic Bolimowskiej i Warszawskiej, będących częścią DK 70.

Mieszkańcy Łowicza skarżą się na zanieczyszczenie powietrza substancjami szkodliwymi i wysoki poziom hałasu emitowanego przez ruch samochodowy w strefie przylegającej do drogi krajowej nr 70. W połowie lutego poznany wyniki specjalistycznych badań poziomu hałasu i natężenia ruchu w tej części Łowicza. Zostały one zlecone przez łowicki ratusz na prośbę mieszkańców.

- Będziemy mieć wtedy twardy argument w rozmowach dotyczących wyprowadzenia z naszej dzielnicy tranzytowego ruchu ciężarówek – uważa Piotr Tarczyński, lider komitetu mieszkańców Zatorza.

Wstępne wyniki pomiarów wskazują na to, że sytuacja jest nieciekawa. Średnio w ciągu doby ul. Bolimowską przejeżdża 10,5 tys. aut, z których 60 proc. to ciężarówki. Poziom hałasu przekracza dopuszczalne normy: w nocy o prawie 10 decybeli (norma 56 dB; odnotowano blisko 66 dB), a w dzień do 6 decybeli (norma 61 dB; stwierdzono 67 dB).

Mieszkańcy Łowicza pomocy szukali m. in. u posła Tadeusza Woźniaka. Skutkiem wzmożonego ruchu tirów jest hałas, emisja spalin i olbrzymie natężenie ruchu powodującego drgania gruntu. Wpływa to nie tylko na jakość życia mieszkańców i ich zdrowie, ale także na stan techniczny budynków mieszkalnych.

Poseł Woźniak apelował więc do ministerstwa o uznanie budowy wschodniej obwodnicy Łowicza za zadanie priorytetowe, pytając przy tym m. in. o to, czy znajduje się ona w rządowych planach inwestycyjnych, a jeśli tak, to kiedy rozpoczną się prace związane z jej budową.

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber poinformował posła, iż „obecnie trwają prace nad nowym wieloletnim programem dedykowanym wyłącznie obwodnicom”.

- Obwodnica Łowicza zostanie przeanalizowana podczas trwających prac nad przedmiotowym programem – czytamy w odpowiedzi sekretarza stanu. - Należy przyjąć, że nowy program dotyczący obwodnic będzie programem wieloletnim. Na tym etapie prac za wcześnie jest mówić o dokładnym zakresie rzeczowym i finansowym. Założeniem nowego programu będzie budowa nowych obejść miejscowości tam gdzie uzasadnią to ważne czynniki ruchowe, czy społeczne.

Program ma być współfinansowany z funduszy unijnych w perspektywie, która rozpocznie się w 2021 roku.

Poseł Woźniak deklaruje, że nadal będzie zabiegał o budowę drogi, która wyprowadzi z miasta ruch tranzytowy tirów.

- Tego typu deklaracje już słyszeliśmy – mówi Tarczyński. – W przypadku dalszego braku postępu w działaniach zmierzających do budowy obwodnicy rozważymy zaostrzenie naszego protestu.

W ubiegłym roku zatorzanie blokowali ruch tirów, przechodząc przez przejścia dla pieszych. Co jakiś czas udrażniano ruch. Przepuszczane były też osobowe samochody.

Rafał Klepczarek

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.