Wydana przez ratusz kolorowanka - mająca uczyć historii miasta - czasem wprowadza jednak w błąd

Czytaj dalej
Fot. Sławomir Burzyński
Sławomir Burzyński

Wydana przez ratusz kolorowanka - mająca uczyć historii miasta - czasem wprowadza jednak w błąd

Sławomir Burzyński

Mamy nową historię Skierniewic. Przynajmniej we fragmentach.

Tak wynika z okolicznościowego wydawnictwa skierniewickiego ratusza pt. „Pokoloruj miasto”, przygotowanego z okazji 560. rocznicy nadania Skierniewicom praw miejskich.

- Książeczka przez zabawę przemyca wiedzę na temat historii naszego miasta. Cieszy się dużym zainteresowaniem szkół, gdzie z okazji różnych konkursów jest zapotrzebowanie na nagrody i upominki. Może także pojawi się w sprzedaży - informuje Anna Wolińska, naczelnik wydziału promocji.

Nakład 1.500 sztuk jest na wyczerpaniu i urząd planuje dodruk. W czym problem? Nasi dociekliwi Czytelnicy zauważyli niepokojące błędy i przeinaczenia. Mówiąc wprost: wydawnictwo promocyjne uczy dzieci nowej historii, a jak zauważa jeden z mieszkańców, który poinformował nas o sytuacji, „autorzy wydawnictwa nie zajrzeli nawet do materiałów wcześniej przez siebie wydawanych, jak np. mapka Skierniewic z opisami zabytków”.

I tak na stronie 6 podano, że bramę parkową przy ul. Sienkiewicza zaprojektował Hipolit Monighetti. Tymczasem według dostępnych źródeł projektantem był Efraim Schroeger.

Na stronie kolejnej pod rysunkiem dworca PKP przy pl. Dworcowym podano, że korzystał z niego sam car Aleksander III, gdy przyjeżdżał do Skierniewic na wakacje. To oczywiste przekłamanie, ponieważ dworzec carski, wybudowany w 1845 roku, znajdował się w parku, naprzeciw parowozowni (budynek spłonął w 1945 roku, podpalony przez szabrowników), więc pokazany na rysunku obiekt car podziwiał co najwyżej z okien swojej salonki.

To nie jedyny „kolejowy” błąd tego wydawnictwa. Na stronie 9 czytamy, że „parowozownia została wybudowana w 1875 roku”. Nieprawda, bo początki powstania parowozowni to okres zakończenia budowy samej drogi żelaznej warszawsko-wiedeńskiej, czyli 1845 r. Pierwsza wzmianka o parowozowni pochodzi z 1958 r., gdy była ona już modyfikowana. W 1861 zamontowano obrotnicę, a rok później zbudowano halę wachlarzową.

Drobiazgiem w tym wszystkim jest stwierdzenie pod koniec książeczki, że „Dzięki działalności Instytutu Ogrodnictwa Skierniewice nazywane są ogrodniczą stolicą Polski”. Niezorientowanym przypominamy, że IO powstał w styczniu 2011 roku, z połączenia instytutów: warzywnictwa oraz sadownictwa i kwiaciarstwa.

Naczelnik wydziału promocji obiecuje uwzględnienie uwag w nowej edycji kolorowanki.

Sławomir Burzyński

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.