Znikną szpecące reklamy?

Czytaj dalej
Fot. Magdalena Grajnert
Magdalena Grajnert

Znikną szpecące reklamy?

Magdalena Grajnert

Władze miasta otrzymały narzędzia do walki z reklamową samowolką. Kiedy ulice Skierniewic zaczną lepiej wyglądać?

Od 11 września obowiązuje w Polsce tzw. ustawa krajobrazowa. Ma być lekarstwem na natłok reklam, które wprowadzają nieporządek i chaos w przestrzeni publicznej. Czy to oznacza, że miasta zaczną lepiej wyglądać, a z płotów i budynków znikną szpecące reklamy?

Ustawa daje samorządom możliwość uchwalenia lokalnego kodeksu reklamowego, w którym zostaną określone jasne zasady, na jakich nośnikach i gdzie można się reklamować.

Pytanie, czy samorządy zechcą z nowych narzędzi skorzystać.

- Nowelizacje prawa, które pozwala działać na rzecz zwiększenia estetyki naszych miast, są oczywiście przez skierniewicki samorząd zauważane
- mówi Przemysław Rybicki, rzecznik skierniewickiego urzędu miasta. - Sytuacja w Skierniewicach w zasadzie nie odbiega od tego, co możemy zobaczyć w innych miastach w kraju i mamy świadomość, że w tej materii zawsze jest co robić - dodaje rzecznik.

Za niewłaściwe umieszczenie reklam grożą dotkliwe kary
, równe czterdziestokrotności opłaty reklamowej przyjętej przez gminę. Opłata uzależniona jest od powierzchni reklamowej oraz dni pozostawania w niezgodności z przepisami. W przypadku braku możliwości ustalenia osoby, która umieściła reklamę, karę poniesie właściciel, użytkownik lub posiadacz nieruchomości.

Obostrzeniom ulegnie również wykroczenie polegające na umieszczaniu nielegalnych reklam w miejscu publicznym oraz na zabytkach. Poza sprawcą takiego czynu do odpowiedzialności pociągnięty będzie mógł być również podżegacz oraz pomocnik.

- Nowe przepisy powinny zostać wykorzystane, potrzeba jednak czasu na gruntowną analizę możliwych rozwiązań - informuje Przemysław Rybicki. - Na pewno będziemy starali się wykorzystywać wszystkie narzędzia, które pozwalają sprawić, by miasto Skierniewice było jeszcze bardziej estetyczne .

Ustawa krajobrazowa definiuje pojęcie reklamy, szyldu, krajobrazu czy krajobrazu priorytetowego
. Ten ostatni termin odnosi się do krajobrazu szczególnie cennego dla społeczeństwa, który wymaga określenia szczegółowych zasad i warunków jego kształtowania.

Przed skierniewickim ratuszem nie lada zadanie.

Magdalena Grajnert

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.