Znikną szpecące reklamy?

Czytaj dalej
Fot. Magdalena Grajnert
Magdalena Grajnert

Znikną szpecące reklamy?

Magdalena Grajnert

Władze miasta otrzymały narzędzia do walki z reklamową samowolką. Kiedy ulice Skierniewic zaczną lepiej wyglądać?

Od 11 września obowiązuje w Polsce tzw. ustawa krajobrazowa. Ma być lekarstwem na natłok reklam, które wprowadzają nieporządek i chaos w przestrzeni publicznej. Czy to oznacza, że miasta zaczną lepiej wyglądać, a z płotów i budynków znikną szpecące reklamy?

Ustawa daje samorządom możliwość uchwalenia lokalnego kodeksu reklamowego, w którym zostaną określone jasne zasady, na jakich nośnikach i gdzie można się reklamować.

Pytanie, czy samorządy zechcą z nowych narzędzi skorzystać.

- Nowelizacje prawa, które pozwala działać na rzecz zwiększenia estetyki naszych miast, są oczywiście przez skierniewicki samorząd zauważane
- mówi Przemysław Rybicki, rzecznik skierniewickiego urzędu miasta. - Sytuacja w Skierniewicach w zasadzie nie odbiega od tego, co możemy zobaczyć w innych miastach w kraju i mamy świadomość, że w tej materii zawsze jest co robić - dodaje rzecznik.

Za niewłaściwe umieszczenie reklam grożą dotkliwe kary
, równe czterdziestokrotności opłaty reklamowej przyjętej przez gminę. Opłata uzależniona jest od powierzchni reklamowej oraz dni pozostawania w niezgodności z przepisami. W przypadku braku możliwości ustalenia osoby, która umieściła reklamę, karę poniesie właściciel, użytkownik lub posiadacz nieruchomości.

Obostrzeniom ulegnie również wykroczenie polegające na umieszczaniu nielegalnych reklam w miejscu publicznym oraz na zabytkach. Poza sprawcą takiego czynu do odpowiedzialności pociągnięty będzie mógł być również podżegacz oraz pomocnik.

- Nowe przepisy powinny zostać wykorzystane, potrzeba jednak czasu na gruntowną analizę możliwych rozwiązań - informuje Przemysław Rybicki. - Na pewno będziemy starali się wykorzystywać wszystkie narzędzia, które pozwalają sprawić, by miasto Skierniewice było jeszcze bardziej estetyczne .

Ustawa krajobrazowa definiuje pojęcie reklamy, szyldu, krajobrazu czy krajobrazu priorytetowego
. Ten ostatni termin odnosi się do krajobrazu szczególnie cennego dla społeczeństwa, który wymaga określenia szczegółowych zasad i warunków jego kształtowania.

Przed skierniewickim ratuszem nie lada zadanie.

Magdalena Grajnert

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2025 Polska Press Sp. z o.o.

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z niniejszej strony internetowej, w tym ze znajdujących się na niej publikacji, przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody Polska Press Sp. z o.o. w Warszawie jest niedozwolone. Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są tutaj.